Barbara Vine

Barbara Vine: No Night is Too Long. Uitgeverij: Viking, 326 blz. Prijs: ƒ 53,50. Asta's Book verscheen onlangs als Penguin (ƒ 30,35) en in vertaling onder de titel Asta's Boek bij uitgeverij Het Spectrum (ƒ 39,90).

De ontzagwekkende produktie van Ruth Rendell is vaker opgemerkt, maar het blijft een wonder hoe de Engelse misdaadschrijfster minstens twee romans per jaar het licht doet zien, die stuk voor stuk op zichzelf staan en de literaire breedte en diepte bezitten van volwaardige romans. Vooral als haar alter ego Barbara Vine waagt ze zich vrijelijk aan experimenten in het genre. Steeds weer op een andere manier weet ze de fatale obsessies van haar personages in een werkelijk verrassende en beklemmende intrige te verpakken. Nu het familiemysterie Asta's Book nog maar net als Penguin-pocket en in een Nederlandse vertaling is verschenen, is er alweer een nieuwe roman: No Night is Too Long.

Het is het verhaal van de mooie jongen Tim Cornish, die als student creative writing valt voor Ivo Steadman, een nogal ongenaakbare paleontoloog. Er ontwikkelt zich een liefdesverhouding, die al gauw degenereert tot een wreed kat-en-muisspel. Tijdens een educatieve cruise langs de kust van Alaska valt Tim, wachtend in een hotel terwijl Ivo aan boord lezingen geeft, voor een vrouw. Later komt het op een onherbergzaam eiland tot een geweldadige uitbarsting tussen de twee mannen.

Zoals meestal in een Barbara Vine-roman doet de ik-persoon zijn relaas achteraf, waardoor de lezer voortdurend deelgenoot wordt van de schuldgevoelens van Tim, die al helemaal in het begin meedeelt dat hij Ivo heeft vermoord. De jongen leeft inmiddels teruggetrokken in een Engelse kustplaats, achtervolgd door het spook van zijn dode ex-minnaar. Dat zijn werkelijkheid niet de werkelijkheid is, spreekt bijna vanzelf; de schrijfster tovert verschillende konijnen uit haar hoed, waarvan sommige wel èrg onverwacht tevoorschijn komen. Wanneer na Tim nog twee andere personages zich als verteller aandienen, blijkt alles uiteindelijk anders te zijn dan wat het zo nadrukkelijk leek.

Wat No Night is Too Long tot zo'n adembenemend boek maakt, is dat al die onverwachte wendingen en manipulaties van de schrijfster nauwelijks afbreuk doen aan de intensiteit waarvan het verhaal doortrokken is. De seksuele ambivalentie van Tim en zijn haat-liefde verhouding met Ivo tegen de achtergrond van het lege landschap van de Noordamerikaanse kust leiden tot scènes vol nagelbijtende spanning, voelbaar gemaakt door scherp geobserveerde details. Als geen ander weet Rendell/Vine de emotionele verschuivingen binnen een relatie een onheilspellende lading te geven.