Amerikaanse auto rukt op in Japan

TOKIO, 10 JUNI. Dit jaar zullen de eerste auto's van Ford op de Japanse markt hun intrede doen met het stuur rechts, zo maakte het concern deze week in Tokio bekend. In Japan rijdt het verkeer links en in de Verenigde Staten rechts. Voor de 'Big Three' is dat nooit een reden geweest om het stuur te verplaatsen in auto's die ze naar Japan exporteerden. Ford is intussen wijzer geworden en General Motors volgt over twee jaar. Chrysler introduceerde vorig jaar al zijn Cherokee met het stuur aan de rechterkant en wist zodoende zijn totale verkopen in Japan met 255 procent op te voeren.

De acties van de grote Amerikaanse autofabrikanten tonen aan dat de tijd voorbij is ze naar Japan kwamen om alleen maar te klagen. Hoewel het buitenlandse aandeel op de Japanse automarkt maar vijf procent is, doen de Westerse merken het de laatste tijd goed, niet het minst door de dure yen.

Zo steeg de totale invoer van auto's in de eerste vijf maanden van dit jaar met 39,6 procent tot 108.241 auto's. Maar het gunstige resultaat wordt vertekend door de invoer van Japanse merken die in het buitenland worden gemaakt, zoals de Honda's die ingevoerd worden uit de Honda-fabrieken in de VS. In het cijfer (van 108.241) zijn ook deze auto's begrepen. En hun aantal steeg met 55 procent (tot 26.224) harder.

Volgens analisten helpen veranderingen als het stuur rechts of het opzetten van een eigen dealernet in Japan meer dan alle bilaterale handelsbesprekingen tussen Japan en Amerika bij elkaar. Ford, die als enige zo'n dealernet in Japan heeft (althans met een belang van 45,1 procent), zou volgens hen een voorbeeld kunnen zijn voor GM en Chrysler. Laatstgenoemd bedrijf werkt aan iets soortgelijks als Ford heeft. GM maakt nog gebruik van de Japanse importeur en dealer Yanase, wiens zaken slecht gaan. Het zal in 1996 zijn eerste ingevoerde auto's, afkomstig van de Opel-fabrieken in Duitsland, met het stuur rechts op een andere manier verkopen: via het dealernet van aartsconcurrent Toyota.