Moordende concurrentie

Een witte stip die traag heen en weer springt op een zwart veld. Nintendo begon zo'n tien jaar terug zijn interactieve video-games met een simpel potje ping-pong. Intussen is het marktleider op de 12 miljard dollar video-spelletjesmarkt en Japan's meest winstgevende onderneming.

Cijfers die het toch moeilijk maken om te ontkennen dat Sega een geduchte concurrent is voor Nintendo. Niet de enige overigens: Sony komt binnenkort op de markt met het 32-bits PlayStation dat op CD fraaie driedimensionale computergrafiek laat zien. Atari, vanouds bekend als producent van computerspelletjes, is bezig met een come-back. Gewezen op de martktaandelencijfers van Goldman, Sachs - niet zomaar een bureautje - meldt Nintendo's PR-man in Kyoto dat die cijfers helemaal niet kloppen. 'Als u wilt weten hoe het zit, kijkt u dan gewoon naar onze jaarcijfers.'

Een boeiende strijd op leven en dood tussen twee producenten. Met in de eerste plaats de toepassing van nieuwe technieken als strijdwapen. Daarnaast worden potentiële klanten met enorme reclambudgetten bestookt. Ook after-sales service speelt een rol van betekenis: beide aanbieders hebben een telefonische hotline waar ze je verder helpen als je in een spel vastloopt. En ook de verkoopprijs wordt als wapen gehanteerd. Het is afwachten of de sterke neiging tot specialisatie bij Nintendo of juist het diversificeren van Sega de beste overlevingsstragie is. Bijna even spannend als Mortal Kombat.