Als Nederland beweegt, dan beweegt Libelle mee

WASSENAAR, 9 JUNI. Libelle is je beste vriendin. Die je meeneemt om te lezen, op een handdoek in het gras. Of in bad. Tenminste, zo ziet hoofdredacteur Els Loesberg (41) haar blad. “Het gaat om die ontzettend belangrijke grote, kleine thuisemoties. Libelle had cocooning al uitgevonden voordat het in Amerika mode werd.”

Libelle viert dit jaar haar zestigste verjaardag en is daarmee het oudste vrouwenblad in Nederland. Met een oplage van 760.000 is het ook het grootste damestijdschrift. In april werd de verjaardag gevierd met een 'extra gezellig' jubileumnummer en voor tweeduizend lezeressen was er feest op een 'romantische raderboot'. Gisteren waren relaties en adverteerders aan de beurt. Op landgoed de Wittenburg in Wassenaar werden ze onthaald op champagne, vuurwerk, komische opera en een discussie tussen hoofdredacteuren van zes vrouwenbladen uit het buitenland, waaronder het Zuidafrikaanse Sarie en het Noorse Familien.

Het scheppen van een 'emotionele band' met je lezers. Dat bleken de zes hoofredacteuren als hun belangrijkste taak te zien. “Je moet altijd trouw zijn aan je lezers”, aldus de Noorse Karin Aubert Stenholm. Ook Libelle blijft haar lezers trouw, onderstreepte Els Loesberg. “Emotionele binding is synoniem aan Libelle.” Daarom zijn de ingrediënten van Libelle sinds 1934 dezelfde gebleven: schoonheid, mode, culinair, creatief, wonen en human interest.

Natuurlijk is er wel wat veranderd in de afgelopen zestig jaar. Recepten als hoofdkaas, gemaakt van varkenskop, zwoerdrolletjes en rolmops zijn vervangen door 'vegi-burgers' met volkorenbolletjes en gebakken tongfilets in witte wijnsaus. Huishoudelijke tips als 'Wascht u regelmatig na iedere maaltijd af' en 'gebruik de vellen van de melk voor een bruine boterjus', maakten plaats voor 'tips en ideeën voor buiten'. En de rubriek 'wederzijdse wenken' is vervangen door 'beste Libelle'. Maar de formule bleef dezelfde: Libelle is een gezellige, trouwe vriendin.

Dat ook lezeressen hun 'vriendin' trouw zijn, blijkt uit de honderden brieven die de hoofdredacteur wekelijks op haar bureau krijgt. De tijd dat ingezonden brieven werden verzonnen, is voorbij. “Faken is niet nodig”, meent Loesberg. Vaak put ze uit de post ideeën voor artikelen bijvoorbeeld 'stille depressie', een artikel over verzwegen vrouwenleed dat weer een stortvloed van reacties genereerde. Behalve de post, zijn er telefonische reacties die door team van zes vrouwen worden beantwoord.

Om de emotionele band met de lezers nog meer aan te halen, organiseert Libelle speciale acties. Op de omslag wordt iedere week iets extra's en gratis aangekondigd, zoals een 'tuinontwerpposter' of een kampeerkrant. “Dat werkt als een trein”, aldus Loesberg. De 2000 plaatsen voor het jubileumfeest waren binnen een dag uitverkocht. Met het 'Libelle tientje', een voordeelbon van tien gulden, verkocht Hunkemöller in vijf dagen achtienduizend pyama's en Persil zag de omzet van Persil Collor tijdelijk met 24.000 pakken verhoogd.

Toch lijken adverteerders Libelle niet serieus te nemen, klaagde gisteren Theo Bouwman, directeur van VNU Tijdschriftengroep die het blad omschreef als “het slagschip van VNU”. KPN, bijvoorbeeld, adverteerde overal behalve in damesbladen. Libelle staat, net als zestig jaar geleden, vol reclames over snelle soepen, schonere waspoeders en verjongende crèmes.

Libelle's doelgroep zijn vrouwen van achttien tot tachtig. “Alle vrouwen zijn Libelle vrouwen”, aldus de hoofdredacteur. “Of ze nu buitenshuis werken of niet.” Artikelen over seksuele intimidatie op het werk of 'hoe combineer ik baan en gezin?' zul je in Libelle niet vinden. Vrouwen worden benaderd vanuit het 'thuis-gevoel'. “Werken dat doe je, daar hoef je niet over te lezen”, aldus de hoofdredacteur zelf een fulltime werkende moeder.

Voor mannen heeft Libelle alleen rond vaderdag interesse. Zoals in het nummer dat morgen in de kiosk ligt, met een breipatroon voor een 'vaderdag-gilet' en een artikel over vaders anno 1994. Seks kom je in het blad niet tegen. “Dat hebben we nu wel gehad”, meent Loesberg die trots wijst op een artikel dat haar blad in 1968 wijdde aan de pil, met als titel 'Een sprong in het duister?'

Kritikasters verwijten Libelle dat ze truttig is en een droomwereld creëert die niets met de werkelijkheid heeft te maken. “Onzin”, zegt Loesberg. “Libelle weerspiegelt de maatschappij. Libelle is Nederland.” Dat haar blad niet vooruitstrevend is, geeft ze onmiddellijk toe. “Maar als er een beweging is in de maatschappij, bewegen we mee. Als een mammoet, die zo nu en dan zijn poot optilt.”