Klant laat truitje niet aanvreten

AMSTERDAM, 8 JUNI. “Ik doe het niet meer hoor. Je gaat je goeie goed niet lopen verpesten. Maar het is wel rottig natuurlijk als je het altijd hebt gebruikt. Dat geeft toch iets van: wat moet je nu?” Met haar rug naar het maandverband - 'altijd droog' en 'veilig gevoel' - speurt mevrouw Alberse de wasmiddelen af op de schappen van de Albert Heijn op de Amsterdamse Nieuwmarkt. Tonnetjes met Omo-power 16,85 gulden en Omo-power navul-zakken 15,69 gulden. Er is zelfs een speciale aanbieding met een gratis 'Dutchy', een oranje voetballeeuw tegen de verpakking aangesjord.

Zolang Unilever het produkt niet uit de handel neemt blijft Albert Heijn het omstreden wasmiddel gewoon verkopen, vertelt de afdelingsmanager van het filiaal. En of hij nu minder verkoopt sinds 'die toestand' of misschien juist meer, daarover kan èn mag hij niets zeggen. “Het is een stukje beleid van Albert Heijn dat we concurrentiegevoelige informatie niet aan buitenstaanders doorgeven”, weet de PR-man van het concern. “Gisteren hebben we het vertrouwen uitgesproken in het produkt. Omo garandeert ons honderd procent, en wij garanderen dat naar de klanten.”

Op de klanten en ook op het personeel lijkt het offensief van Unilever weinig indruk te maken. “Doodziek wordt je ervan”, zegt een magazijnbediende die een hoge berg wc-papier probeert te stapelen. “Al dat gedoe erover, al die vragen.” Met kleren wassen heeft hij nooit iets te maken gehad. Dat doet zijn moeder. Maar als er iets met dat spul mis is, dan zou ze dom zijn als ze het nog koopt.

“Omo-power? Dat gaat gewoon stop”, zegt de eigenaar van de A-markt aan de Amsterdamse Beukenweg. Voor hem is het een uitgemaakte zaak. Hij heeft op de schappen nog een paar pakjes staan, maar die gaan er onmiddelijk uit. “De consument bepaalt. Makkelijk zat. Die laten hun truitjes toch niet aanvreten? Nee toch?”

De meeste grotere en kleinere winkels halen hun voorraden uit de schappen, of in elk geval uit het zicht. “Ik zit tot aan m'n nek toe vol met die troep”, zegt de eigenaresse van de Garantmarkt in de Niasstraat. In het begin, voordat die tests kwamen, ging het erg hard. Stapels had ze ingeslagen. Maar nu zal ze er alles aan doen om het terug te gevan aan de leverancier te splitesen. “Ik sta er zelf niet meer achter. Dan maar een vlekje meer. Hopla.”

Bij de Plusmarkt in Duivendrecht staat het nog wel in de schappen, maar verkopen doet het “van geen meter”. “Straks komen ze vast wel met iets nieuws”, zegt de eigenaar. “Dan mogen ze deze troep terugnemen.” Hij maakt zich absoluut geen zorgen. En bovendien: Omo heeft hij nooit veel verkocht. “Het is gewoon verdomd duur spul.”