Evacuatie van passagiers uit Eurotunnel

LONDEN,8 JUNI. Op de kop af één dag en één maand na de officiële opening heeft Eurotunnel zijn reputatie als ongeluksmaatschappij bevestigd door de noodzaak de eerste passagiers te moeten evacueren. Precies halverwege het traject Folkestone-Calais kreeg de machinist van een Kanaaltunnel-trein, geladen met 10 vrachtwagens, een rood waarschuwingslicht. De man stopte en waarschuwde de beheersdienst van Eurotunnel. Daar werd de beslissing genomen dat de chauffeurs van de vrachtwagens beter konden worden geëvacueerd.

Nieuws over deze eerste evacuatie, zo kort na de opening van de tunnel onder de zeeêngte tussen Engeland en Frankrijk, zal niet bijdragen aan de populariteit van de “Chunnel”. Onderzoek in Groot Brittannië wees vorige maand nog uit dat beoogde passagiers de tunnel niet alleen duur-, maar vooral beangstigend vinden. Meer dan 50% zei in een opiniepeiling dat ze liever met de veerboot overstak.

Eurotunnel zelf haastte zich erop te wijzen dat het waarschuwingslicht achteraf vals alarm was: een overreactie van het electronisch systeem op een niet bestaand gevaar. De vrachtwagenchauffeurs, van diverse nationaliteiten, werden afgevoerd door de servicetunnel en eindigden weer aan de kant waar ze ook vertrokken waren: in Engeland. De servicetunnel ligt tussen beide tunnelbuizen en biedt, in geval van nood in de transportbuizen, om de 375 meter een toegang naar veiligheid.

Door de Kanaaltunnel rijden voorlopig alleen nog maar shuttletreinen voor vrachtvervoer, elk uur, op halve kracht - dat wil zeggen met niet meer dan 14 wagons.