Consumentenbond blijft Omo afwijzen

ROTTERDAM, 8 JUNI. De Consumentenbond handhaaft het advies aan het publiek het omstreden wasmiddel Omo Power, dat volgens TNO wasgoed beschadigt, voorlopig niet te kopen. Pas over enkele weken, wanneer volgens producent Unilever 'verbeterde' Omo Power op de markt komt, zal de Consumentenbond na uitgebreide testen het negatieve koopadvies voor het wasmiddel eventueel intrekken.

Dat heeft een woordvoerder van de Consumentenbond vanmorgen gezegd in reactie op advertenties van Unilever in kranten waarin het concern stelt “voor de volle 100 procent” achter Omo Power te staan. Unilever roept consumenten die “maar het geringste vermoeden hebben” dat hun wasgoed is beschadigd op contact op te nemen. “Wij garanderen dat wij elke aantoonbare schade zullen vergoeden.”

De Consumentenbond is tevreden dat Unilever hiermee zijn eis heeft ingewilligd dat schade aan kleding, veroorzaakt door Omo Power, wordt vergoed. Bovendien krijgen mensen die een pak Omo Power naar de winkel terugbrengen hun geld terug, zo heeft Unilever verzekerd.

Een woordvoerder van de Consumentenbond wees er vanmiddag evenwel op dat de oude pakken Omo Power voorlopig gewoon in de winkel blijven staan. Uit onderzoeken van de Consumentenbond en Unilever-concurrent Procter & Gamble (onder meer Ariel) bleek dat Omo Power vooral bij hogere temperaturen ernstige schade veroorzaakt bij kleding.

Unilever heeft inmiddels toegezegd de samenstelling van Omo Power enigszins te wijzigen, maar onduidelijk is waaruit die veranderingen zullen bestaan. Unilever zal op de verpakking van Omo Power aangeven dat het wasmiddel vooral bij lage temperaturen (40 graden) gebruikt moet worden. Bovendien zal Unilever op de verpakking aangeven of het 'oude' of 'vernieuwde' Omo Power betreft. “Zodra dat nieuwe middel op de markt komt, zullen wij het onderwerpen aan nieuwe testen”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

De kwaliteit van Omo Power werd gisteren opnieuw in twijfel getrokken in een onderzoek, verricht aan de Landbouw Universiteit Wageningen. Op verzoek van Procter & Gamble toetste drs. P. Terpstra, hoogleraar Huishoudtechnologie in Wageningen, eerdere testen die het Amerikaanse concern naar Omo Power liet verrichten. Herhaaldelijk wassen in Omo Power “kan inderdaad resulteren in abnormale beschadiging van textiel”, concludeert Terpstra.

Naast abnormaal grote slijtage veroorzaakt Omo Power volgens Terpstra een versnelde verkleuring van wasgoed. Deze schade wordt veroorzaakt door een chemische reactie van de mangaan-katalysator 'Accelerator' met bepaalde kleurstoffen. Een gevolg is dat kleding zelfs na een beperkt aantal wasbeurten ernstig kan verkleuren, aldus de Wageningse hoogleraar.

Zelfs nadat de consument is overgestapt naar een ander wasmiddel, kan een kledingstuk dat eenmaal is gewassen in Omo Power volgens Terpstra overmatige slijtage blijven vertonen. Reden is dat residuen van de Accelerator in het wasgoed blijven hangen.

Albert Heijn besloot gisteren na een gesprek met Unilever om Omo Power gewoon in de schappen te laten staan. Consumenten die twijfelen aan de kwaliteit van het wasmiddel krijgen bij Albert Heijn hun geld terug. Ook bij al aangebroken pakken Omo Power wordt de aankoopprijs vergoed als de consument kan aantonen dat het pak bij Albert Heijn is gekocht.