Falstaff krijgt nu wat meer profiel

Voorstelling: Falstaff van G. Verdi door de Nederlandse Opera en Kon. Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly. Gezien: 6/6 Muziektheater Amsterdam.

De première van de nieuwe produktie van Verdi's Falstaff viel vorige week bij de opening van het Holland Festival tegen. De conventionele enscenering bleek niet humoristisch en beneden in de zaal was vaak onvoldoende te horen van de begeleiding door het Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly. De prestigieuze première leek een soort bevangenheid te hebben veroorzaakt, die bij latere voorstellingen hopelijk zou verdwijnen.

Gisteravond, bij de derde uitvoering, bleken de visueel teleurstellende contouren van deze produktie nog onverminderd in stand: het vertrek van regisseur Lluís Pasqual heeft bij de zangers niet geleid tot een aanstekelijker losheid, al lijkt Bruno Pratico, die als Falstaff zijn roldebuut maakt, inmiddels wat zelfverzekerder.

Als geheel heeft de voorstelling wel iets meer présence en profiel gekregen door de wat krachtiger en energieker optredende Chailly. Dat brengt de muziek beter uit de orkestbak, die - anders dan anders - naar de zaal toe geheel gesloten is om een beter contact tussen zangers en orkest te waarborgen. Chailly laat in iets pregnantere tempi een weelde aan gevarieerde en subtiele klankschoonheid produceren. Tussen de fijnzinnige en burleske passages, die eerder soms in elkaar leken over te vloeien, is het contrast nu markanter.