Iglo-nachtmerrie doemt op voor Unilevers Omo Power

ROTTERDAM, 6 JUNI. Unilever lijdt schade door de wasmiddelenoorlog rond haar merk Omo Power, daar zijn de deskundigen het wel over eens. Maar hoe groot die schade is, kan nu nog niemand zeggen. Of Omo Power de publicitaire klappen die het merk nu krijgt, overleeft ligt in handen van de consument.

“De consument die is gaan twijfelen door alle verhalen over slijtage, zal beslist geen Omo Power meer kopen”, zegt merkendeskundige R. Riezebos, docent aan de Erasmus universiteit Rotterdam. Analist H. Smits van Credit Lyonnais is veel minder somber: “De schade blijft te overzien. Veel consumenten zullen toch willen uitproberen of Omo Power hardnekkige vlekken er toch uit krijgt.”

Unilever dacht aanvankelijk met Omo Power hét middel in handen te hebben om concurrent Procter & Gamble (P&G) van de troon te stoten. P&G is marktleider in Nederland en de rest van Europa met het wasmiddel Ariel. Unilever startte dit voorjaar een ongekend publiciteitsoffensief voor haar nieuwe 'revolutionaire' wasmiddel. Liefst 800 miljoen gulden trekt Unilever uit voor de introduktie op de Europese markt.

Als belangrijkste nieuwigheid bevat Omo Power een bleekkatalysator, die volgens Unilever vlekverwijdering bij lagere temperaturen mogelijk maakt. Deze bewering werd kort na de introduktie van Omo Power door P&G ernstig in twijfel getrokken. Sterker nog: de bleekkatalysator in het nieuwe wasmiddel zou volgens P&G het textiel beschadigen.

De wasmiddelenoorlog kost Unilever naast wellicht omzet sowieso geld. Nu Unilever de samenstelling van Omo Power zal vernieuwen, zal het concern de 'oude' pakken uit de winkels moeten terughalen. Unilever kon daarover vanmorgen nog niets melden.

Eerder, in 1980, zag Unilever zich gedwongen een groot aantal pakken bevroeren nasi-maaltijden van Iglo uit de winkels terug te halen. De schade daarbij bedroeg enkele miljoenen guldens. Indirect kostte deze affaire het concern nog eens enkele tientallen miljoenen guldens omdat het nog ruim een jaar duurde voordat de verkoop van Iglo-produkten weer op het oude peil was.

Wasmiddelen zijn een belangrijke inkomstenbron voor Unilever. Het concern was vorig jaar voor 23 procent van de totale omzet afhankelijk van wasmiddelen. Van de totale Unilever omzet van 77,6 miljard gulden was 18,1 miljard gulden gerealiseerd door de was- en reinigingsmiddelendivisie. Onder deze divisie vallen zowel de wasmiddelen Omo, All, Sunil en Robijn als de reinigingsmiddelen waarvan Dubro, Lux, Jif, Andy en Vim de bekendste zijn. Beide bedrijfsonderdelen zijn ondergebracht bij Unilever-dochtermaatschappij Lever Nederland in Capelle aan de IJssel. Van de totale bedrijfswinst van Unilever kwam bijna 1,4 miljard, ofwel 20 procent voor rekening van de wasmiddelendivisie.