Verkoop van nieuwe auto's begin '94 fors omhoog

ROTTERDAM, 4 JUNI. De verkoop van nieuwe auto's in Nederland is in het eerste kwartaal met ruim een kwart gestegen. De stijging in Nederland is op Denemarken na het grootste binnen de Europese Unie. Dit blijkt uit cijfers die de Nederlandse Vereniging De Rijwiel- en Automobielindustrie RAI gisteren heeft verstrekt.

De RAI ziet de cijfers als een graadmeter van het consumentenvertrouwen en zegt dat de cijfers aantonen dat het dieptepunt in de ontwikkeling van de Nederlandse economie is gepaseerd. Wel tekent de RAI daarbij aan dat de vergelijking met de cijfers van het eerste kwartaal 1993 wat is vertekend. Door de invoering van het nieuwe belastingsysteem BPM waren de verkopen lager, omdat veel mensen nog onder het oude belastingregime in 1992 een auto hadden aangeschaft. Zonder dit effect zou de stijging dit jaar uitkomen op een kleine tien procent.

Die stijging is ongeveer gelijk in België en Luxemburg. In het Verenigd Koninkrijk stegen de autoverkopen met 17 procent, in Spanje met 16 procent en in Frankrijk met 13. In Duitsland kromp de markt licht, terwijl in Italië de verkopen met 8 procent terugliepen.

Vooral duurdere merken scoorden in Nederland boven het gemiddelde: Porsche verviervoudigde de verkopen, Rover verkocht tweeënhalfmaal zo veel, Mercedes Benz verdubbelde de afzet en ook Lancia (plus 67 procent), BMW (plus 51 procent) en Volvo (plus 42 procent) deden goede zaken. Afgezien van snelle stijger Honda (plus 56 procent) en Nissan (plus 42 procent) konden de Japanse merken Toyota, Suzuki, Mazda, Mitsubishi en vooral Subaru de groei niet bijbenen en verloren marktaandeel.