Procter: slijtage bevestigd; Unilever trekt rechtzaak om Omo Power in

ROTTERDAM, 4 JUNI. Unilever heeft twee juridische procedures die zij eerder dit jaar aanspande tegen concurrent Procter & Gamble (P&G) ingetrokken, zo is gisteren door Lever, een onderdeel van het was- en levensmiddelenconcern, meegedeeld.

Eén procedure was aangespannen omdat concurrent P&G stelde dat kleding van het nieuwe Uniliever-wasmiddel 'Omo Power' zou gaan slijten. Unilever heeft nu een wijziging aangebracht in de samenstelling van Omo Power. Lever heeft toegegeven dat de door P&G gesuggereerde slijtage van kledingstukken zich bij bepaalde stoffen “onder irreële omstandigheden” wel kon voordoen.

Een tweede procedure ging om het gebruik van het woord 'power', dat P&G na de introductie van Omo Power ging gebruiken op de pakken van haar merk Ariel. Inmiddels heeft Procter & Gamble gezegd dit niet meer te zullen doen.

P&G zei gisteren dat “de resultaten van uitgebreide testen door zes leidende onafhankelijke instituten in Europa duidelijk onze bezorgdheid over deze produkten bevestigt.” Procter & Gamble liet gisteravond in een reactie weten “niet verbaasd te zijn over het besluit van Lever. Wij hebben altijd gezegd dat de rechtzaken ongegrond waren.”

Lever zegt besloten te hebben af te zien van de rechtzaken “om de consument zelf te laten oordelen over de ongunstige en onware mededelingen die P&G heeft gedaan over Omo Power.” Een woordvoerder beweerde dat de verkoop van Omo Power geen schade heeft ondervonden.

Het Nederlandse Unilever en het Amerikaanse P&G zijn de grote wasmiddelenfabrikanten in de wereld, die in een permanente strijd zijn gewikkeld om het grootste aandeel op een markt die als geheel niet veel groeit. Lever introduceerde ruim een maand geleden Omo Power als nieuw wasmiddel op de Nederlandse markt met de bedoeling om het leiderschap op de wasmiddelenmarkt te veroveren. Voor de ontwikkeling en marketing van het produkt is ongeveer 800 miljoen gulden uitgetrokken. Lever claimde als eerste een wasmiddel te hebben gemaakt met een zogenoemde bleekkatalysator die bij 40 graden celsius in één wasbeurt grote vlekken verwijdert.

P&G die zegt marktleider in Nederland te zijn met het wasmiddel Ariel, suggereerde eind april dat het middel in de wasmachine “abnormale schade aan kleding en ander textiel” veroorzaakt. P&G meldde eigen wastesten te hebben uitgevoerd met in de winkel gekochte pakken Omo Power, en maakte daarop aan Unilever zijn “grote zorgen” kenbaar over de veiligheid van diens produkten.

Lever Nederland daagde zijn concurrent voor de rechter omdat P&G volgens haar “onware en misleidende mededelingen doet die bij het publiek twijfel zaaien over de kwaliteit van het produkt”. Daarnaast spande Lever eind april ook nog een kort geding aan tegen P&G omdat de concurrent kort na introductie van Omo Power het woord 'power' in eigen reclame-uitingen gebruikte. Lever stelde vast dat de concurrent sinds de introductie van Omo Power zijn pakken Ariel voorzag van stickers met het woord 'power' ('Extra power tegen vuil en vlekken'), en dat het deze term ook bezigde in advertenties in het damesblad Libelle.

Unilever zegt dat nu gebleken is dat de hooggespannen verwachtingen die het concern van het nieuwe produkt had, zijn uitgekomen ondanks de mededelingen van P&G.