Saaie boel in de hemel

Incognito, nummer 4. Prijs ƒ 5,75. (Bergblauwstraat 296, 1503 ML Zaandam).

POSSE. Prijs ƒ 9,95. (Entrepotdok 71 A, 1018 AD Amsterdam).

De opheffing van de tijdschriften Titanic en Wordt Vervolgd leidde in 1989 tot een grafstemming onder Nederlandse stripliefhebbers. Beide bladen hadden een belangrijke functie vervuld bij de ontwikkeling van striptalent. Hoe zouden jonge tekenaars nog tot wasdom kunnen komen zonder proeftuin? Na een paar magere jaren waarin blaadjes als Striptuur en Jet vooral pijnlijke herinneringen opriepen aan vroeger dagen, is er sinds vorig jaar sprake van een forse opleving. In Nijmegen (Iris), Rotterdam (Barwoel), Amsterdam (POSSE) en Zaandam (Incognito) verschijnen weer stripbladen vol belofte.

Een aantal kenmerken hebben al deze bladen gemeen. Aan de basis staat steeds een vriendenclub of collectief, de deelnemende tekenaars hebben een onweerstaanbare drang te shockeren (sex, geweld, grove humor) en het niveau van de bijdragen is wisselvallig. Van de hierboven genoemde titels zijn POSSE en Incognito nog het meest evenwichtig. Beide brengen ter gelegenheid van de Haarlemse Stripdagen een nieuw nummer uit.

Incognito publiceert overwegend korte verhalen met een plot en korte grappen (gag-strips). Thema van dit vierde nummer is het WK voetbal. In een verhaaltje van Fred de Heij vragen astronauten in nood tevergeefs om hulp: de thuisbasis wenst de aftrap van een voetbalwedstrijd niet te missen. De Heij heeft met zijn bewerkingen van absurde kranteberichtjes (in Wordt Vervolgd) wel eens leukere grappen gemaakt. Koen Hottentot toont hoe een verveelde God een biertje gaat drinken bij zijn collega de duivel ('een duveltje graag') en zich beklaagt over de saaie boel in de hemel. Roel Smit geeft met zijn eerbetoon aan Nirvana-zanger Kurt Cobain een even schaamteloze als geslaagde Peter Pontiac imitatie ten beste.

POSSE ('Publishers Of Strange Stories in Extremo') afficheert zichzelf als '(k)wartaalblad voor stripnomaden' en heeft in twee jaar tijd een opmerkelijke ontwikkeling doorgemaakt. Na een onbeholpen eerste nummer schoot het peil van het tijdschrift elk kwartaal verder omhoog. POSSE publiceert experimenteel tekenwerk op het breukvlak van strip, illustratie en kunst. De rebelse mentaliteit van het blad resulteert in eigenzinnige en chaotische strips. Dat die niet altijd even begrijpelijk zijn moet voor lief worden genomen.

Sinds contact met Britse en Amerikaanse distributeurs werd gelegd is POSSE overgestapt op de Engelse taal. Die internationalisering wordt in het jongste nummer voortgezet. Enkele strips zijn het resultaat van de samenwerking die met de undergroundbladen Stronx (Frankrijk) en Inkling (Engeland) werd gezocht. Dat POSSE zich nadrukkelijk tegen de moderne kunst aan schurkt, blijkt ook al uit de bijdrage van Herman Brood. Kwalitatief kan POSSE weliswaar (nog?) niet tippen aan Amerikaanse voorbeelden als RAW of Weirdo maar het heeft met die bladen in ieder geval de vitaliteit en durf gemeen.