NS ontslaat 470 machinisten en conducteurs

ROTTERDAM, 2 JUNI. Bij de Nederlandse Spoorwegen verdwijnen 470 banen. De spoorwegen hebben aan de vakbonden voorgesteld 110 machinisten en 360 conducteurs te ontslaan.

Dat heeft de NS gisteren bekendgemaakt. De ontslagen maken een onderdeel uit van de reorganisatie 'sporen naar 1996', waarmee uiteindelijk 4800 banen moeten verdwijnen. De eerste 1000 daarvan werden in 1993 geschrapt. Dit voorjaar kwamen daar nog 500 ontslagen bij. Op dit moment werken er bij NS 27.000 mensen. De 470 werknemers die bij NS overbodig zijn geworden zouden binnen drie tot vier jaar moeten vertrekken.

De Vervoersbond CNV is geschokt over het aantal ontslagen. “In een periode van verzelfstandiging van de dienstverlening en met het voornemen meer mensen te gaan vervoeren, ga je toch niet zoveel mensen overcompleet verklaren”, zegt CNV-bestuurder F. Böeseken. Het CNV heeft gisteren een spoedoverleg binnen twee dagen met de directie van de NS geëist. De NS en de vakbonden zouden aanvankelijk overleggen op 29 juni.

Böeseken vindt dat de NS een tijdbom onder het cao-overleg legt. Voor 17 juni zou de bond laten weten of de leden accoord gaan met de CAO.

De 470 werknemers krijgen van NS drie jaar de gelegenheid om intern een andere functie te vinden. De overbodige mensen kunnen ook kiezen voor een deeltijdwerk voor een periode van vier jaar. Voor deze laatste mogelijkheid moet wel eerst goedkeuring komen voor het sociaal plan met een vierdaagse werkweek op vrijwillige basis dat in de CAO is opgenomen. De NS heeft toegezegd tot 1 januari 1996 geen verdere 'overcompleetverklaringen' meer te zullen doen.

Volgens bestuurder F. Böeseken houdt NS daarmee zijn werknemers “een worst voor, die ze nooit kunnen waarmaken”. De NS rekent nog steeds op een rijksbijdrage in de exploitatie van 200 miljoen gulden, zegt Böeseken. Maar naar zijn mening mogen de spoorwegen niet op meer dan de 60 miljoen rekenen, die het het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft toegezegd.