Joggen beschermt beter tegen hartinfarct dan tuinieren en wandelen

Lichaamsbeweging beschermt tegen hartinfarct. Maar moet je je beslist in het zweet werken om het hartinfarct voor te blijven? Of is tuinieren, wandelen, of rustig naar het werk fietsen ook voldoende? En: hoe fit moet het hart-longsysteem zijn om beschermd te zijn tegen een hartinfarct.

De onderzoeksresultaten spraken elkaar tot nu toe tegen. Het wachten was op een mooie, grote studie. De Finse hoogleraar Jukka Salonen heeft die uitgevoerd (The New England Journal of Medicine, 2 juni). Met zes collega's hield hij bijna 5 jaar het lot bij van 1453 Finse mannen, in leeftijd varierend van 42 tot 60 jaar. 1166 daarvan hadden een normaal elektrocardiogram aan het begin van de studie. Van hen kregen er 42 een eerste hartinfarct. Van alle mannen werd de lichaamsactiviteit in vrije tijd, het roken, drinken, het voorkomen van hartziekten in de familie en de sociaal-economische status vastgelegd. Een fietsergometertest gaf een maat voor de longcapaciteit.

Na correctie voor andere kansen op een hartinfarct bleek dat niet-conditieverhogende lichaamsactiviteit, zoals tuinieren, wandelen, jagen, vissen en rustig naar het werk fietsen de kans op een hartaanval niet beinvloedde. De 33% mannen die echter het meest aan de conditie deed (meer dan 2 uur en 15 minuten per week) verkleinde zijn risico met 69% ten opzichte van de 33% procent mannen die het minst bewoog. Een goede zuurstofopnamecapaciteit gaf een ongeveer net zo grote risicoreductie.