De nachtmerrie van elke ouder: een kinderlokker

Tell Tale Hearts, Ned.3, 23.20-0.05u.

Het verbeeldt de nachtmerrie van iedere Engelse moeder. Een klein meisje slentert langs de stoeprand. De deur van een geparkeerde auto gaat open en een zachte mannestem zegt: “Excuse me”. Het meisje aarzelt en stapt vervolgens de auto binnen.

Deze eerste scène van de driedelige dramaserie Tell Tale Hearts van BBC Scotland, die vanavond begint bij de VARA, is vanuit de hoogte opgenomen met een stilstaande camera en creëert daardoor, samen met de kinderversjes-achtige muziek, een dreigende sfeer. Het meisje wordt later seksueel misbruikt en vermoord gevonden in een ondiep graf onder een boom, waarin de dader een hartje heeft gesneden.

Het verhaal van Tell Tale Hearts begint eigenlijk zeventien jaar later, wanneer Anthony Steadman de gevangenis verlaat na al die jaren vast te hebben gezeten voor de moord op het meisje. Dat deze man nu weer op vrije voeten is, leidt tot grote publieke verontrusting. Krante-, tv- en radioverslaggevers haasten zich naar Edinburgh. De lokale radioverslaggeefster Becky Wilson organiseert een praatprogramma zodat mensen uit het publiek kunnen bellen met gasten, onder wie de advocaat van Steadman.

Ook is er de moeder van een ander meisje, dat net vóór de moord verdween en zij is ervan overtuigd dat Steadman ook háár dochter heeft vermoord.

Een psychologische thriller dus, en in de eerste aflevering komen alle plotlijnen op gang in realistische scènes.

Waar het in deze serie eigenlijk om gaat, is hoe men de dader van een gruwelijke moord behandelt. Zoals de verslaggeefster zegt: “Heeft hij zijn schuld aan de gemeenschap terugbetaald? En zo ja, moet hij dan met rust worden gelaten om een nieuw leven op te kunnen bouwen?” In Groot-Britannië is het debat over de doodstraf immers nog steeds actueel. In Tell Tale Hearts wordt via de advocaat van Steadman een cri de coeur tegen de doodstraf uitgesproken: Tot aan het eind van de eerste aflevering blijft Tell Tale Hearts onsentimenteel en rauw. Ik hoop dat dat zo blijft, maar het zou kunnen ontsporen: er broeit iets in de relatie tussen de verslaggeefster en haar vader en er is ruimte voor iets moois tussen haar en de advocaat. Maar mede om het goede spel van de hoofdrolspelers kijk ik volgende week graag naar deel twee.