Nederlander laat stuk zeep vaker links liggen

NIEUWEGEIN, 28 MEI. Niet gewassen, toch fris. De Nederlander koopt vaker deodorant en laat het stukje toilet- en badzeep ongebruikt. Jaarcijfers van de Nederlandse Cosmetica Vereniging tonen aan dat de omzet van deodorant met bijna 15 procent is gestegen terwijl het stukje zeep 6 procent minder verkocht.

Nederlandse consumenten besteedden vorig jaar 2,9 miljard gulden aan cosmetica, circa 190 gulden per hoofd van de bevolking. Dat is 5,7 procent meer dan in 1992.

De belangrijkste oorzaak voor de hoge deodorantomzet is de enorme groei van het aanbod. Naast de traditionele deodorant en de 'parfum-deo's' kan de consument nu kiezen uit diverse deodorantprodukten die afgestemd zijn op de huidgevoeligheid. De verkoop van de parfums en reukwatertjes groeide vorig jaar bijna negen procent. Hing om de consument vroeger een leven lang één en hetzelfde luchtje; nu staat op de wastafel een uitgebreide 'parfumgarderobe'. Voor iedere huid en iedere gelegenheid is een verstuiver, deoroller of stick op de markt.

Een groot deel van de omzet is te danken aan de mannelijke consument die steeds vaker de drogist of parfumerie binnenstapt. Bovendien staat vast dat zowel vrouwen als mannen op steeds jongere leeftijd lichaamsgeuren verdringen met een gekocht luchtje.

De Nederlander wil ook vaker een andere kleur haar. Permanente kleuringen en haarkleurprodukten op waterbasis verkochten het afgelopen jaar zeer goed. De omzet van haarverzorgingsprodukten steeg in 1993 met 3,3 procent naar 373 miljoen gulden. De omzet in artikelen voor huid- en gelaatsverzorging steeg met 8,9 procent) Vooral naar hydrocrèmes voor een gevoelige huid was veel vraag. De afzet van hand- en bodycrèmes groeide sterker dan voorgaande jaren. In totaal besteedden de Nederlandse consumenten 294 miljoen gulden aan gezichtsverzorgende crèmes.

Naast toilet- en badzeep moest ook de zonnecosmetica aan omzet inboeten. De slechte zomer van 1993 is hiervan de grote schuldige. De cosmeticavereniging ziet een trend in zonnecrème met hogere beschermingsfactoren. De stijgende lijn in de omzet van herencosmetica vlakt langzaam af door tegenvallende verkoop van scheerschuim en -gel. 'Eau de toilette' en 'after shave' vingen dat op en zorgden alsnog voor een stijging in de omzet van 4 procent (156 miljoen) in de herencosmetica.