'Nationaal net dupe van HSL'; Vlaanderen zet werk aan snelle spoorlijn stil

PIJNACKER, 25 MEI. Met een kleine meerderheid heeft het Vlaamse parlement besloten alle werkzaamheden aan de hoge-snelheidslijn (HSL) van Brussel naar Amsterdam voorlopig stop te zetten.

Volgens HSL-projectleider K. van Hout, die dit gisteravond op de eerste voorlichtingsbijeenkomst over de hoge-snelheidslijn in Pijnacker zei, zijn de onderhandelingen met Vlaanderen hierdoor “niet gemakkelijker” geworden.

Nederland onderhandelt op dit moment met België over de aanleg van de hoge-snelheidslijn. De Belgen zijn voorstander van een tracé via Bergen op Zoom, Nederland heeft voorkeur voor een lijn langs Breda. De Nederlandse voorkeur betekent een veel langer tracé over Vlaams grondgebied en dus meer kosten voor België. De onderhandelingen gaan over de bijdrage die Nederland aan die kosten zou kunnen leveren.

Van Hout zei gisteren nog steeds “overeenstemming op internationaal niveau” te verwachten. Hij onderstreepte dat er in België “nog vrijwel geen werkzaamheden aan de hoge-snelheidslijn plaatshebben”. Volgens Van Hout is de door het Vlaamse parlement aangenomen motie “terug te voeren op spanning tussen de investeringen in binnenlandse lijnen en die in de hoge-snelheidslijn”. Ook op de voorlichtingsbijeenkomst in Pijnacker maakten veel van de ongeveer vierhonderd bezoekers zich hierover kwaad. De NS hebben in de nieuwe dienstregeling een aantal diensten geschrapt van de zogeheten Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Den Haag, die ook Pijnacker aandoet.

Vanmorgen pleitte in Arnhem de werkgroep Randstad-Rijn/Ruhr voor een spoediger aanleg van de hoge-snelheidslijn van Amsterdam via Arnhem naar Keulen. Het kabinet wil op zijn vroegst in 2006 klaar zijn met een aantal aanpassingen van de bestaande lijn, nodig om hierop snelheden van 200 kilometer per uur te kunnen rijden. Volgens de werkgroep, een samenwerkingsverband van de Kamers van Koophandel van Amsterdam, Arnhem, Duisburg, Düsseldorf, Rotterdam en Utrecht alsmede de Nederlands-Duitse Kamer van Koophandel, is dit te laat. Nu al wordt op het traject Duisburg-Keulen 200 km/u gereden, in het jaar 2000 wordt tussen Keulen en Frankfurt 300 km/u mogelijk. De Werkgroep wil in ieder geval in het jaar 2000 een eenuursdienst met hoge-snelheidsmaterieel tussen Amsterdam en Keulen.

Vorige week maakte NS-topman R. den Besten bekend eveneens voorstander van versnelde aanleg van de hoge-snelheidslijn naar het oosten te zijn. Deze lijn heeft volgens hem “een grote marktpotentie”. Den Besten noemde het jaartal 2003. De NS willen bovendien overschakelen op een bovenleidingsspanning van 25.000 volt (nu 1.500). Dit zou snelheden van 300 km/u op aangepast bestaand spoor mogelijk maken.