Zap Mama

Zap Mama: Sabsylma (Cram World CRAW 12). Distributie: Boudisque

Met de 'Afropese' a capella groep Zap Mama gaat het goed. Met Coca Cola werd een contract gesloten voor een commercial en leidster Marie Daulne zingt in de speelfilm Métisse die hier vorige week in première ging. Ook komen de Mama's deze maand weer naar Nederland met als nieuwe gezichten Sally Nyolo uit Kameroen en de Portugese Parisienne Marie Alfonso. Op Sabsylma is de rol van deze twee nog heel beperkt, terwijl hun voorgangsters al zijn verdwenen. Als gevolg hiervan, maar ook door toepassing van nieuwe technieken, klinkt deze cd anders dan het debuut van drie jaar geleden.

De stemmen zijn geraffineerder georkestreerd en er wordt meer gebruik gemaakt van polyfonie. De ritmiek, nog steeds vooral opgewekt door de 'human beatbox' is zowel complexer als nadrukkelijker. Dat de groep in Amerika is geweest, is te horen aan een drietal geheel of gedeeltelijk in het Engels gezongen stukken: Mr Brown, een ode aan de corpulente koning van de vette funk, de alleen door Daulne zelf gebrachte ballad For no one en het zwaar swingende titelstuk. Dat de wereld voor Zap Mama groter is dan 'het beste land dat God kon bedenken' blijkt uit het Marokkaanse Fi Dunia, de samba Mamadit, compleet met schetterend 'koperkoor', en India. Dat het laatste stuk een minder geslaagde poging tot versmelting is, doet niets af aan het feit dat Zap Mama nog steeds een perfect medicijn tegen enghartig nationalisme is.