Vlag Z-Afrika 'made in' Vlaardingen

VLAARDINGEN, 30 APRIL. Vol trots keken twee Nederlanders deze week naar de onthulling van de nieuwe Zuidafrikaanse vlag. “Dat is mijn vlag”, dacht M.J. Thurmer bij het zien van de levende tv-beelden. Samen met zijn vrouw runt hij de op twee na grootste vlaggenfabriek in Nederland, Shipmate in Vlaardingen. Eind maart ontving dit bedrijf vanuit Johannesburg een exclusieve order van circa één miljoen gulden om 40.000 nieuwe vlaggen aan de overheid te leveren. Nu ook zwarten stemrecht hebben verworven, heeft het land een nieuwe vlag; het zwart-groen-geel van het ANC werd in de bestaande Zuidafrikaanse kleuren gestoken.

In zijn kantoor boven de fabriek vertelt Thurmer enthousiast over zijn Zuidafrikaanse avontuur. Al geruime tijd volgde hij het verkiezingsnieuws uit dat land op de voet. “Ik hield de toestand daar al een paar maanden in de gaten. Zo van, daar gaat wat gebeuren.” De Zuidafrikaanse autoriteiten waren zo druk met de organisatie van de verkiezingen voor de 23 miljoen stemgerechtigden dat over de produktie van nieuwe vlaggen niet goed was nagedacht. Toen pas enkele weken voor de verkiezingen bekend werd hoe het nieuwe ontwerp eruit zou zien, liet Thurmer zijn ondernemersinstinct de vrije loop. Hij kocht een vliegticket en zat een puur uur later met een proefvlag onder de arm in het toestel naar Zuid-Afrika.

Thurmer: “In Johannesburg werd ik ontvangen in het prachtige paleis van de staatspresident. Toen ze m'n vlag bekeken, zag ik ze meteen de wenkbrauwen fronsen omdat de kleuren niet helemaal juist waren.” Onmiddellijk belde Thurmer met de thuisbasis. Een etmaal later presenteerde de vlaggenfabrikant zijn nieuwe vlag met de goede kleuren. “Ik maakte daarmee een enorm goede beurt. Je had die grijnzen op hun gezichten moeten zien”, vertelt Thurmer die nu zelf ook grijnst.

Met een fikse exclusieve order op zak zette de fabrikant half april zijn machines in werking. Tien dagen restten om 40.000 vlaggen te maken. Doordat het personeel dag en nacht doorwerkte, haalde het bedrijf een produktie van 3000 vlaggen per dag. Een klein deel ervan bracht hij onder bij een Belgisch bedrijf. Het werd een race tegen de klok. Voor stikken en knippen was geen tijd. Thurmer besloot dat over te laten aan Zuidafrikaanse naaiateliers. Het opgerolde doek werd per vrachtauto naar Schiphol vervoerd. Met afgrijzen denkt Thurmer terug aan die eerste vracht die strak tegen de deadline van de Zuidafrikaanse verkiezingen aanzat.

“Tussen Delft en Amsterdam stond het verkeer muurvast, met midden in de file onze vrachtauto. Die vliegtuigen wachten niet op ons, en de verkiezingen in Zuid-Afrika al helemaal niet.” Uiteindelijk kwam de eerste zending vlaggen toch op tijd aan. Thurmer verwacht de komende weken nog eens honderdduizend vlaggen te leveren aan het 'nieuwe' Zuid-Afrika.

    • Sjouke Rijper