Procter voor rechter gedaagd door Unilever

ROTTERDAM, 30 APRIL. Wasmiddelenfabrikant Lever Nederland spant twee gerechtelijke procedures aan tegen concurrent Procter & Gamble. Inzet is de reputatie van het vernieuwde, vorige week op de Nederlandse markt geïntroduceerde Unilever-produkt Omo Power.

Eerder deze week suggereerde Procter & Gamble (met het produkt Ariel marktleider in Nederland) dat Omo Power in de wasmachine “abnormale schade aan kleding en ander textiel” veroorzaakt. Het bedrijf meldde eigen wastesten te hebben uitgevoerd met in de winkel gekochte pakken, en maakte daarop aan Unilever zijn “grote zorgen” kenbaar over de veiligheid diens produkten.

In reactie hierop daagt Lever Nederland (een dochter van Unilever) zijn concurrent voor de rechter omdat het bedrijf, aldus Lever, “onware en misleidende mededelingen doet die bij het publiek twijfel zaaien over de kwaliteit van het produkt”. Lever Nederland eist dat Procter & Gamble zich van zulke mededelingen onthoudt, op straffe van een dwangsom.

Daarnaast eist Lever Nederland in een kort geding een verbod van het woord 'power' in reclame-uitingen van Procter & Gamble. Lever stelde vast dat de concurrent sinds de introductie van Omo Power zijn pakken Ariel voorziet van stickers met het woord 'power' ('Extra power tegen vuil en vlekken'), en dat het deze term ook bezigt in advertenties in het damesblad Libelle.

Procter & Gamble Benelux zegt in een reactie dat de dagvaarding van Unilever “een poging is om de discussie te stoppen, maar wij zien het als een goede gelegenheid om alle feiten naar buiten te brengen. We denken dat de beschuldigingen ongefundeerd zijn en we zijn vol vertrouwen dat wij deze rechtzaak zullen winnen.”

Omo Power bevat een zogeheten bleekkatalysator, die al bij 40 C in één wasbeurt een goede verwijdering zou geven van hardnekkige kleurvlekken. De nieuwe verbinding is een complex met mangaanionen. Procter & Gamble verklaarde eerder deze week de 'mangaantechnologie' al twintig jaar te kennen, maar er van af te hebben gezien om deze toe te passen in zijn eigen produkten. Unilever reageerde hierop met de mededeling dat het hier om een geheel nieuwe klasse van verbindingen gaat die pas enkele jaren geleden is ontdekt.

Algemeen directeur van Procter & Gamble Benelux S.G.H. Kranendijk verklaart desgevraagd dat “wij niet hebben gezegd dat wij het Unilever molecuul al twintig jaar kennen. We verwezen naar onze ervaring met de mangaan-technologie. Deze ervaring heeft ons ertoe gebracht testen uit te voeren met de nieuwe Unilever-produkten, onze bevindingen daarvan in een vroeg stadium aan Unilever te presenteren en testopdrachten te geven aan externe onderzoeksinstituten”.

    • Felix Eijgenraam