Foto

Christian A. Peterson: Alfred Stieglitz's Camera Notes, W.W. Norton & Company 1993, ƒ 90,-

The Manger (kribbe, trog), van de Amerikaanse fotografe Gertrud Käsebier, is een van de 87 afbeeldingen in pictorialistische stijl die tussen 1897 en 1903 als fotogravure werden gepubliceerd in het tijdschrift Camera Notes. Dit (kwartaal)tijdschrift - abonnementprijs: 1 dollar, oplage: 1000 - verscheen onder redactie van Alfred Stieglitz als nieuwsbrief van de Camera Club of New York en vervulde een baanbrekende rol in de geschiedenis van het medium: het was het eerste tijdschrift waarin fotografie als kunstvorm werd gepropageerd. Behalve advertenties, clubnieuws en technische artikelen bevatte het tentoonstellingskritieken, boekbesprekingen en beschouwingen over de creatieve mogelijkheden van het medium: de mengeling die nog altijd kenmerkend is voor polulaire fotografietijdschriften.

Ondanks de vooruitstrevende inhoud van het tijdschrift waren de gepubliceerde afbeeldingen vaak al jaren oud, schrijft Christian A. Peterson over de geschiedenis van Camera Notes. Stieglitz had de grootste moeite foto's te vinden die zijn visie konden illustreren. Technisch wel aardig maar visueel waardeloos, was de kritiek waarmee hij de meeste inzendingen afdeed. Het leidde tot grote conflicten met de uitgever. In 1903 vertrok Stieglitz: hij had definitief zijn geloof verloren dat amateurs artistieke vooruitgang konden bewerkstelligen, aldus Peterson.

Er zouden nog drie afleveringen van Camera Notes verschijnen. Stieglitz had toen al zijn eigen tijdschrift: Camera Work, dat hij maakte in de legendarische 291 Gallery waarin hij behalve fotografie het werk van moderne Eurpese kunstenaars als Matisse, Cézanne en Rodin in Amerika zou introduceren.