Schiphol geroemd door reizigers

ROTTERDAM, 29 APRIL. De luchthaven Schiphol krijgt van de transatlantische zakenreiziger bijna een acht wat betreft kwaliteit en comfort. Schiphol staat bovenaan de ranglijst die wordt gevormd door negentien, in grootte vergelijkbare, Europese en Noordamerikaanse luchthavens.

Dit blijkt uit de Transatlantic Air Passenger Survey die door de International Air Transport Association (IATA), de overkoepelende organisatie van internationale luchtvaartmaatschappijen, is gehouden onder ruim 6.500 transatlantische zakenreizigers. Als gunstige aspecten van Schiphol noemen zij het belastingvrije winkelcentrum, de horeca-faciliteiten, de bewegwijzering, de lounge en de bagage-afhandeling.

Na Schiphol volgen de luchthavens van Houston, San Francisco, Atlanta, Toronto en Montreal. Charles de Gaulle in Parijs volgt als tweede Europese luchthaven op de zevende plaats, Gatwick in Londen is achtste. Het IATA-onderzoek wordt sinds 1989 gehouden.

Behalve dat in het onderzoek diverse luchtvaartmaatschappijen met elkaar worden vergeleken, levert het ook gegevens op over de kwaliteit van Europese en Noordamerikaanse luchthavens. Over het algemeen worden de wachttijden op luchthavens zeer kritisch bekeken, evenals de mate waarin luchthavens voorzien in tijdverdrijf tijdens deze wachttijd. De vertrekprocedures worden beter gewaardeerd dan de aankomstprocedures, terwijl Europese luchthavens hun overzeese bezoekers een betere service verlenen dan de Noordamerikaanse.