Antoni Muntadas

Over Censuur. Stichting Archief, Casuariestraat 16, Den Haag. T/m 8 mei. Do t/m zo 13-17u.

Soms wordt kunst geëxposeerd in een ruimte die de kunst beconcurreert. Zo'n ruimte bezit kunstenaarsinitiatief Het Archief in Den Haag. In hun gebouw, vroeger eigendom van het ministerie van buitenlandse zaken, is een kleine kamer die toen als archief dienst deed voor exposities beschikbaar. De kunstenaar moet van goeden huize komen om het van deze plek te winnen, zeker als hij er niet op uit is om de ruimte tot onderwerp te promoveren. Het is een hoog, donker kamertje, met langs de wanden nu lege stellingkasten en trappen en een omloop van groen gietijzer. Antoni Muntadas (Barcelona, 1942, woont in New York en onderwijst in Parijs) gebruikte de ruimte voor een installatie over censuur. Wie niet meer weet, komt ook niet meer te weten in het archief. Een paar diaprojectoren projecteren teksten op de kasten en trappen. Er zijn slechts flarden tekst leesbaar: Max Havelaar, voorlichtingsbijeenkomst, Besetzung, Hoepla, LSD Paradise. Navraag leert dat de teksten over historische censuurgevallen in Nederland gaan en verzameld werden door medewerkers van het Archief. Het geheel ziet er sfeervol uit, maar de uitwerking is oppervlakkig. De inbreng van Muntadas, die vaak installaties en films maakt over machtsstructuren, is mager, hij wint het niet van het archief.

Vanaf 20 mei exposeert Muntadas in een mindere sfeervolle ruimte: in cyberspace. Via de computer, een modem en een aansluiting op het netwerk Internet kan men dan een bezoek brengen aan The File Room. Daarin wil Muntadas informatie verzamelen over het censureren van kunst in verleden en heden. Op het Emailadres randolph@merle.acns.nwu.edu kan men gevallen aanmelden. In het Archief is ook een formulier verkrijgbaar voor het versturen per post: 756 N. Milwaulkee Ave., Chicago, Il. 60622. In de Randolph Street Gallery in Chicago opent op 20 mei een tentoonstelling over het project.

    • Bianca Stigter