Air France leed in 1993 recordverlies

PARIJS, 29 APRIL. De Franse luchtvaartmaatschappij Air France heeft vorig jaar een verlies geleden van 8,5 miljard franc (2,8 miljard gulden). Daarmee was 1993 het slechtste jaar in het bestaan van het bedrijf.

Het verlies over 1993 is meer dan een verdubbeling van het negatieve resultaat dat Air France in 1992 noteerde. Toen kwam het verlies uit op 3,8 miljard franc (1,1 miljard gulden).

De omzet ging met 3,6 procent achteruit tot 55,2 miljard franc. De onderneming schrijft de slechte resultaten toe aan de aanhoudende verslechtering van de marktomstandigheden in Frankrijk, waar Air France meer dan de helft van zijn omzet boekt. In het passagiersvervoer kreeg Air France een omzetdaling van 4,8 procent te verwerken. Bij het vrachtvervoer bedroeg de vermindering 10,6 procent.

De luchtvaartmaatschappij haalde in een gisteren uitgegeven verklaring fel uit naar de vakbonden. De 'harde' acties die zij voerden, hebben de resultaten verder verslechterd, aldus Air France. In oktober vorig jaar protesteerden de vakbonden heftig tegen een ingrijpend reorganisatieplan dat een eind aan de verliezen van de staatsonderneming moest maken. Daarbij zouden 4.000 banen moeten verdwijnen. Het passagiersvervoer lag twaalf dagen stil, terwijl het transport van vracht negentien dagen werd opgehouden.

Inmiddels heeft de president-directeur Bernard Attali het veld moeten ruimen en is onder leiding van de nieuwe baas, Christian Blanc, een minder rigoreus reorganisatieplan opgesteld waarmee de vakbonden hebben ingestemd. Ook het personeel ging in een referendum akkoord. Voor de reorganisatie heeft Air France vorig jaar een voorziening van 1,8 miljard franc (ruim een half miljard gulden) getroffen.

In ruil voor de reorganisatie heeft de Franse regering aan Air France 20 miljard franc steun (ongeveer 6,5 miljard gulden) toegezegd, zeer tegen de zin van andere luchtvaartmaatschappijen die de Fransen betichten van oneerlijke concurrentie. Eerder deze week gaf de Europese Commissie Frankrijk opdracht de Parijse luchthaven Orly te openen voor de luchtvaartmaatschappij TAT, deel van British Airways. Nu is Orly, voor binnenlandse vluchten, het domein van Air Inter, dochter van Air France. (ANP, AP)