Voorjaar van verwondering

KunstenFESTIVALdesArts, 30 april t/m 5 juni. Festivalcentrum, August Ortsstraat 22, Brussel. Dag 11-19u en van 22-24u, zo 14-18u. Inl en tickets 00-3222232300.

Wie ons nationale volksfeest van aanstaande zaterdag liever inwisselt voor een festiviteit van Europese draagwijdte, hij reize af naar Brussel. Van 30 april tot en met 5 juni verzamelen zich daar theatermakers, choreografen, filmers, dansers en toneelspelers voor de eerste versie van een internationaal cultureel festival dat een jaarlijks terugkerend evenement moet worden: het KunstenFESTIVALdesArts. “Een voorjaar van verwondering”, is de noemer die de festivalorganisatie er zelf aan meegaf. Omdat zij zelf door verwondering is overvallen, “door de helderheid van de voorstellingen en de noodzaak van de kunstenaars (uit Europa, China, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika) om hun werk te maken.” Een verwondering waarin de organisatie een groot publiek wil laten delen. “Over taalgrenzen heen. Over cultuurgrenzen heen.” En waar kan dat beter dan in de Europese hoofdstad?

Theater vormt de hoofdmoot van het programma. Een selectie.

De Fransman Nordey regisseert 'Pylade', een voorstelling gebaseerd op de tekst van Pasolini en Iannis Ritsos, over de overgang van een archaïsche maatschappij naar een democratie (Théâtre National, 30 april en 1 mei). Theatergroep Hollandia speelt (in het Frans) 'la Musica Deuxième' van Marguerite Duras, waarin een man (Johan Leysen) en een vrouw (Mireille Bailly) een bijna ritueel gesprek voeren, nadat hun scheiding is uitgesproken (Brigittinenkapel, 1 t/m 8 mei, 13 en 14 mei).

Klassiekers als 'Dantons Tod' en 'Woyzeck' zijn ook opgenomen. In de versie van The Handspring Puppet Company uit Zuid-Afrika, is Woyzeck een zwarte arbeider in de mijnen van Transvaal. De tamboer-majoor is zijn ploegbaas, de kapitein en de dokter zijn blanken. “Een uitgebalanceerd geheel van theater, poppenspel, live muziek en animatiefilm.” (Théâtre 140, 1 t/m 4 mei).

Voor poppenspel-liefhebbers brengt de Taiwanese poppenspeler Li Tien-lu met zijn I Wan Jan Puppet Troupe traditionele Chinese verhalen als 'Wu sung killing the tiger' en de legende van de Witte Slang (Le Botanique, 5 t/m 10 mei). Li Tien-lu's levensverhaal werd overigens door cineast Hou Hsiao Hsien verfilmd in 'The Puppetmaster'. Van deze regisseur is in het filmprogramma van het festival 'The boys from Fenku' te zien. Het filmprogramma concentreert zich volledig op regisseurs uit China en Taiwan. Vertoond worden onder meer 'Taipeh story' van Edward Yang, 'As tears go by' van Wong Kar Wai, 'Cageman' van Jacob Cheung, en 'Bejing Bastards' van Zhang Yuan. (Filmmuseum, 2 t/m 15 mei).

De nadruk van het KunstenFESTIVALdesArts ligt dan ook op Chinese cultuur; jonge kunstenaars met een veelal stedelijke achtergrond geven hun visie op het moderne, snel veranderende en chaotische leven in Peking, Taipeh en Hongkong. Mui Cheuk Yin bijvoorbeeld, danseres en choreografe, zoekt in een spel van beweging, muziek en 'spraakzang' haar positie tussen traditie en westerse invloeden in het hedendaagse Hongkong (Lunatheater, 8 t/m 10 mei). De Critical Point Theatre Phenomenon uit Taiwan geeft zijn versie van de 'De Witte Slang' (Le Botanique, 7 t/m 9 mei).

'Beijing/Brussel/Bruxelles/Hongkong/Taipeh' is de titel van een foto-poëzie-project, waarin vijf duo's - steeds een fotograaf en auteur - verslag uitbrengen van hun stad.

De dansvoorstelling 'Ocean', in de choreografie van Merce Cunningham, op muziek van David Tudor en Andrew Culver, en naar een idee van de in 1992 overleden John Cage, belooft in de bijzondere ruimte van het Koninklijk Circus een bevreemdende ervaring te worden. ('Ocean' gaat in première op 18 mei; ook nog te zien op 19 t/m 20 mei). Van de Belgische choreografe Anna Teresa De Keersmaeker is er een bewerking van 'Rosas' en de nieuwe choreografie 'Kynok' op muziek van Thierry De Mey (Lunatheater, 18 t/m 21 mei). Van laatstgenoemde componist wordt een serie concerten uitgevoerd (op 6, 12 en 14 mei) door onder meer het Hilliard Ensemble en het Ictus Ensmeble.

Tenslotte vinden in De Beursschouwburg informele activiteiten plaats onder de noemer Nox/Nachtschade/Nuits Blanches; lezingen, korte improvisaties e.d. die het hoofdprogramma op de voet volgen. Deze schouwburg functioneert ook als festivalcentrum (met kaartverkoop en café), en van hier is het, aldus de organisatie, maar een 'boogscheut' naar het Paleis voor Schone Kunsten, waar de tentoonstelling 'Museumcircle', naar het idee van John Cage, te zien is.