Na bevel tot opening vliegroutes; Frankrijk in beroep tegen besluit Brussel

BRUSSEL, 28 APRIL. Frankrijk stapt naar het Europese Hof van Justitie om te protesteren tegen een uitspraak die de Europese Commissie gisteren heeft gedaan over opening van het Franse luchtruim.

Frankrijk beschermt nu zijn binnenlandse vliegroutes tegen concurrentie van buitenaf, iets wat in de ogen van de Europese Commissie niet door de beugel kan.

De Europese Commissie heeft bepaald dat de vluchten vanaf het vliegveld Orly bij Parijs naar Londen, Marseille en Toulouse niet alleen door Air Inter, onderdeel van de verlieslijdende staatsluchtvaartmaatschappij Air France, mogen worden uitgevoerd. Het monopolie van Air Inter op de route Prijs-Londen moet met onmiddellijke ingang worden opgeheven, voor de vluchten naar Marseille en Toulouse krijgt Frankrijk zes maanden de tijd. IN de verklaring van de Commissie staat dat besloten is “dat de Franse autoriteiten niet langer mogen doorgaan met het weigeren van luchtvaartmaatschappijen op de route Parijs-Londen vanaf en naar het vliegveld Orly”. Orly is het drukste van de twee Parijse vliegvelden en vooral populair bij zakenreizigers.

De luchtvaartmaatschappij TAT, half Frans-half Brits, had er bij de Europese Commissie over geklaagd dat zij geen toegang kreeg tot de lucratieve routes. British Airways, de Britse luchtvaartmaatschappij, en Air France hebben weken lang gelobbied bij de Europese Commissie voordat die tot haar beslissing kwam.

De Franse minister van transport, Bernard Bosson, verklaarde na de uitspraak van de Brusselse commissie dat de regering zich geen eenzijdige en juridisch aanvechtbare besluiten laat opleggen. Air Inter zal ook naar het Hof van Justitie in Luxemburg stappen. De maatschappij verklaarde dat zij concurrentie niet afwijst, maar dat zij, zoals in de Europese regelingen is vastgelegd, van een overgangsperiode gebruik kan maken om zich op de concurrentie voor te bereiden.

British Airways heeft de stap van de Europese Commissie verwelkomd en zei dat TAT met ingang van juni zal beginnen met twee vluchten per dag tusen Orly en Heathrow. De klacht van British Airways en TAT hangt samen met de wrevel die bij andere luchtvaartmaatschappijen is ontstaan over de omvangrijke steunoperatie van de Franse regering aan Air France. Als onderdeel van een reorganisatieplan krijgt het staatsbedrijf 20 miljard franc (ongeveer 6,5 miljard gulden). (Reuter)