Peugeot wil overheidssteun

PARIJS, 27 APRIL. Jacques Calvet, president-directeur van de Franse autoproducent PSA (Citroën en Peugeot), pleit voor nieuwe overheidssteun om de verkoop aan te moedigen. Het herstel van de Franse economie acht hij te zwak om te vertrouwen op blijvend herstel van de afzet.

Calvet erkent vanmorgen in het financiële dagblad Les Echos dat de 'Balladur-premie' van 5.000 franc (1.666 gulden) op elke nieuwe auto (tegen inruil van een exemplaar van tien jaar of ouder) een belangrijke impuls heeft betekend in februari en maart. In april is de verkoop echter weer ingezakt. Hij denkt nu aan belastingfaciliteiten om huurkoop te stimuleren en teruggave van een deel van de btw bij verkoop van tweedehands auto's buiten de Europese Unie.

Calvet is een strijdbaar tegenstander van uitbreiding van de EU: “Twaalf leden is een probleem, zestien, achttien of twintig leden is een catastrofe”. Hij heeft PSA onlangs weer de vereniging Europese automobielfabrikanten binnengeleid, na enige jaren afwezigheid uit protest tegen wat hij zag als een te slappe houding ten opzichte van Japanse import in Europa.

Calvet moest erkennen dat PSA 1,4 miljard franc verlies heeft geleden over '93 en het dividend passeert, terwijl de andere Franse automaker Renault op ongeveer even veel verkochte auto's nog een winst van 1 miljard wist te maken. In '91 viel de winst 40 procent terug, in '92 39 procent. Het afgelopen jaar kwam PSA voor het eerst sinds '85 in de rode cijfers, maar de teruggang verminderde.

Het contrast met Renault kwam volgens Calvet onder meer door het voeren van twee onafhankelijke merken, te zware investeringen en de grotere staatssteun (38,5 miljard franc) die Renault tussen '82 en '93 heeft gekregen. PSA kreeg in die periode 5,6 miljard. Tegen 8 procent rente zou dat verschil nu een winst van 2,5 miljard franc voor belastingen opleveren.

PSA verkoopt twee van de drie auto's buiten Frankrijk. Omdat daar de marges gemiddeld kleiner zijn, levert het minder geld op dan bij Renault die een groter deel van zijn omzet in eigen land haalt.