Derek Jarmans laatste film op Impakt-festival Utrecht

Impakt 1994. Festival voor experimentele kunst. 4 t/m 8 mei. Utrecht, Filmhuis Ekko en 't Hoogt. Inl. en res. 030-317.457 (Ekko), 030-328.388 ('t Hoogt).

Multi-mediale performances van Sonic Youth-gitarist Lee Ranaldo met videomaakster Leah Singer en van stemkunstenares Cas de Marez zijn enkele van de meest in het oog springende programma-onderdelen van het Utrechtse 'festival voor experimentele kunst' dat luistert naar de naam Impakt.

Voor geinteresseerden in de avantgarde-film is er een retrospectief op Amerikaans werk uit de periode 1921-1944 en een programma van films die vervaardigd zijn met de Pixel Vision-camera, een commercieel niet zo succesvol speelgoedartikel uit de Fisher Price-collectie. Het al eerder op het Gay & Lesbian-festival ontdekte Amerikaanse experimentele paradepaardje Sadie Benning kon zo haar carriere beginnen.

De niet speciaal op avant-garde gespitste filmliefhebber moet vooral letten op de eenmalige projectie ('t Hoogt, wo 20.15u.) van de al eerder door de BBC uitgezonden laatste film van Derek Jarman (1942-1994). Glitterbug is het tegendeel van zijn voorlaatste Blue, die alleen geluid en een egaal blauw scherm biedt. In de compilatie die Jarman vlak voor zijn dood samenstelde uit zijn oude 'home movies' speelt taal nauwelijks een rol: Glitterbug is een fascinerend album met beelden uit de onbekommerde 'gay scene' van voor het AIDS-tijdperk, de punkwereld, tuinfeesten, Italiaanse steden, een gewillig poserende Tilda Swinton, stranden, de zee. De kennis van Jarmans dood verleent aan de charmant-weerbarstige, ongepolijste film de meerwaarde van een weemoedig ego-document.

    • Hans Beerekamp