BAT neemt American Tobacco over

LONDEN, 27 APRIL. Het Britse tabak- en verzekeringsconcern BAT Industries koopt voor 1 miljard dollar de Amerikaanse American Tobacco van het conglomeraat American Brands. Het aandeel van BAT op de Amerikaanse markt stijgt hiermee van 11 naar 18 procent.

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse autoriteiten, een procedure die enkele maanden in beslag zal nemen.

BAT zegt dat de overneming financieel en strategisch voordelen heeft. Het kan zijn positie in de Verenigde Staten versterken en krijgt tevens over de hele wereld het eigendom van de sigarettenmerken Lucky Strike en Pall Mall. Deze merken waren al van BAT, alleen niet in de VS. “Deze overneming levert een bijdrage aan onze groei op lange termijn”, verklaarde BAT-bestuursvoorzitter Martin Broughton. Zijn concern zal de overneming uit eigen middelen betalen waardoor de verhouding tussen vreemd vermogen en eigen vermogen tot 50 procent oploopt.

De Britse onderneming krijgt dankzij de overneming ook buiten Europa de rechten op het merk Silk Cut. Verder kan BAT een produktie-overeenkomst aangaan met Gallahar, een Britse dochteronderneming van American Brands. BAT en American Brands kennen elkaar al langer. Halverwege vorig jaar pleegden zij een 'sigarettenruil', waarbij de verkoop van de merken Lucky Strike, Pall Mall en Benson & Hedges, die beide concerns al op de markt brachten, geografisch werd verdeeld. BAT is ook nog producent van het merk Barclay. BAT had vorig jaar elf procent van de Amerikaanse markt in handen, American Tobacco zeven.

BAT behaalde vorig jaar een winst voor belasting van 1,81 miljard pond sterling (5,18 miljard gulden) bij een omzet van 25,06 miljard pond (71,7 miljard gulden). In 1992 kwamen de bedragen uit op respectievelijk 1,64 miljard en 22,11 miljard pond. American Brands was vorig jaar goed voor een omzet van 13,7 miljard dollar, zes procent minder dan in het jaar ervoor. De winst zakte met bijna een kwart tot 668 miljoen dollar. (Reuter)