Kwart reizigers NS komt te laat aan

DEN HAAG, 26 APRIL. Ruim een kwart van de 900.000 reizigers die dagelijks de trein nemen komt te laat aan op de plaats van bestemming. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 700 leden van de Consumentenbond.

In de spits heeft 34 tot 38 procent van de reizigers met vertraging te maken. Vijf procent van de passagiers vindt in de trein geen zitplaats, wat neerkomt op 45.000 passagiers. In de spits ligt dat percentage soms op tien procent. De NS legt zich volledig neer bij de uitkomst van het onderzoek en schrijft alles toe aan de werkzaamheden aan het spoorwegnet. Volgens de NS zullen de meeste euvels in 1996 verholpen zijn, wanneer de belangrijke spoorwegtrajecten vierbaans zijn geworden.

Ruim 700 leden van de Consumentenbond hebben in oktober van het vorig jaar 16.800 treinreizen gemaakt en beoordeeld. In 28 procent van de gevallen kwam de trein te laat aan. Met te laat bedoelt de Consumentenbond een vertraging van drie minuten of meer. Van de treinreizen had 16 procent een vertraging van drie tot vijf minuten. Eveneens 16 procent van de reizen had een vertraging van vijf minuten of meer. Bij 7 procent ging het om zes tot tien minuten. Een percentage van twee had een vertraging van elf tot vijftien minuten. Nog eens twee procent had een vertraging van meer dan een kwartier. Meer dan de helft van de reizigers kwam hier te laat aan.

De reizigersvereniging Rover is “niet verbaasd, maar evengoed verontwaardigd” over de resultaten van het onderzoek. Volgens Rover zijn de cijfers van de Consumentenbond zelfs nog rooskleuriger dan het beeld dat deze reizigersvereniging heeft uit eigen onderzoek. Vorig jaar maakte Rover bekend dat de helft van alle treinen in de spits te laat aankomt. Rover wijst de NS er bovendien op dat de afgelopen twee jaar spitsreizigers zijn geconfronteerd met een tariefsverhoging van 20 procent. De NS streeft ernaar iedere treinreiziger na 1 januari 1996 een zitplaats te kunnen bieden.

Pag.2: Rokende eerste-klasser zit goed

Uit het onderzoek blijkt tevens dat bijna driekwart van de reizigers een stoel in de tweede klas, niet roken ambieert. De rokende eerste-klasreiziger heeft de grootste kans op een stoel naar voorkeur; ruimt 95 procent zit waar men wil. Rokers in de tweede klas vindt 80 procent een plek naar wens. In de spits vindt 17 procent van de reizigers niet de gewenste zitplaats. De NS verwacht in 1995 met de komst van nieuwe dubbeldekkertreinen dit probleem opgelost te hebben. Dan hebben de reizigers de beschikking over 8000 extra zitplaatsen.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van de reizigersvereniging Rover dat in de spits bijna de helft van de treinen tijdens de spits vertraging op lopen. Rover hanteerde dezelfde vertragingsnorm als de consumentenbond nu doet, namelijk drie munuten. De NS spreekt pas van vertraging wanneer de trein vijf minuten te laat binnenkomt. Drie jaar geleden bleek uit een Engels onderzoek dat de Nederlandse treinen, samen met die uit Hongarije, nog het meest op tijd reden vergeleken met elders in Europa. Ook hier werd onderzoek verricht met verschillende vertragingsnormen.

Uit het onderzoek van de consumentenbond blijkt dat rond Dordrecht de treinen de meeste vertraging oplopen. Volgens de NS komt dat doordat het traject richting Breda bij Dordrecht een bottleneck vormt. Meer dan de helft van de treinreizigers kwam hier te laat aan. Maar ook het traject rond Den Haag leidt tot frustraties bij de reiziger; veertig procent bereikte niet op tijd het station van bestemming. Vooral de Randstad blijkt voor de Nederlandse Spoorwegen een zorgenkindje te zijn. Het traject rond Rotterdam en Den Haag noemt de consumentenbond “zorgwekkend”. Zelfs tijdens daluren komt veertig procent van de reizigers te laat aan.

De consumentenbond vindt dat de NS niet alleen de dienstregeling stipter moet uitvoeren maar ook dat reizigers beter en op tijd geïnformeerd behoren te worden. Volgens de bond hoort daar ook informatie bij over het nemen van alternatieve treinen zodat tijdverlies voor de reiziger zo beperkt mogelijk blijft. De bond vindt dat de NS met stijgende prijzen in de spits “weinig respect toont voor de wensen van de reiziger”.