Korting voor culturele tv-reclame

AMSTERDAM, 26 APRIL. Met ingang van 1 september krijgen culturele instellingen 50 procent korting als ze via de Stichting Ether Reclame (Ster) adverteren.

De “culturele” commercials zullen worden uitgezonden rond programma's die door de doelgroep worden bekeken. Die programma's worden meestal laat op de avond uitgezonden.

Organisatoren van culturele manifestaties maken tot op heden niet of nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om op televisie of radio te adverteren. Door de vermindering van overheidssubsidies dienen zij echter steeds marktgerichter te werken. Volgens de Ster biedt radio- en televisiereclame de instellingen de kans een nieuw publiek te bereiken. In een aantal Sterblokken op vrijdag, zondag en maandag wordt de reclame met ingang van het komende seizoen afgewisseld met mededelingen van culturele aard. Die vervangen de korte optredens van Loeki de Leeuw en de CBR-spots. Deze zogeheten billboards zijn tegen een speciaal tarief (variërend van 300 tot 600 gulden per vertoning) beschikbaar. De Ster is de enige zendgemachtigde die reclame-uitzendingen voor de landelijke publieke omroep verzorgt. (ANP)