Koninklijke PTT Nederland wil met kortingkaart particuliere belegger trekken; Accountant gaat orders controleren

AMSTERDAM, 26 APRIL. “De Nederlander houdt van kortingen”, zei ABN-Amro-voorzitter mr. R. Hazelhoff gisteren bij de start van de campagne rondom de beursintroductie van Koninklijke PTT Nederland (KPN). En daarom is een systeem bedacht om te voorkomen dat particuliere beleggers meer korting in de wacht slepen dan de circa 5 procent op maximaal 75 aandelen waarop ze per individu recht hebben.

De particuliere belegger kan inschrijven op aandelen KPN bij alle banken die deelnemen aan het Nederlandse syndicaat en overige leden van de Effectenbeurs. Zij melden de bestelling bij een onafhankelijke derde, accountantskantoor Price Waterhouse, die alle particuliere aanvragen op een rijtje zet. Daardoor is het mogelijk te zien of een en hetzelfde individu via meer kanalen tracht meermalen de korting te incasseren. Deze zogeheten trustee signaleert dubbele inschrijvingen en zorgt er via de betrokken banken voor dat de betrokken particulier toch slechts eenmaal gebruik kan maken van de kortingsregeling.

De privacy van beleggers komt bij deze procedure niet in het geding, zei drs. W.G. Jiskoot, directeur-generaal emissies en effectentransacties van ABN Amro, gisteren in een toelichting. De trustee draagt er zorg voor dat wèl de inschrijvingen, maar niet de indentiteit van cliënten van banken en commissionairs voor Staat en syndicaatsleider ABN Amro zichtbaar worden.

Conform EG-regelgeving komen ook buitenlandse particulieren in aanmerking voor de korting, mits lokale beursregels hun deelneming toestaan. In veel landen worden KPN-aandelen ondershands geplaatst. Dat betekent dat de korting voor particulieren in de praktijk toch in hoofdzaak terechtkomt bij Nederlandse ingezetenen.

Om de belangstelling van binnen- en buitenlandse institutionele beleggers voor aandelen KPN te peilen heeft het bankensyndicaat gekozen voor het systeem van bookbuilding. Medio mei zal, tegelijk met de verschijning van het emissieprospectus, een serie roadshows worden gehouden om de institutionele beleggers (vooral Europese en Amerikaanse) te informeren. Zij hebben twee weken de tijd om te laten weten hoeveel aandelen ze tegen welke prijs willen kopen. Hierdoor krijgen het bankensyndicaat en de Staat inzicht in de vraag, op basis waarvan de uiteindelijke toewijzing en prijs kan worden vastgesteld. Onduidelijk is nog in welke verhoudingen de KPN-aandelen tussen particuliere en institutionele beleggers in binnen- en buitenland gespreid zullen worden.

De prijs van het aandeel KPN zal begin juni worden bekendgemaakt, wanneer de inschrijving begint. De hele transactie zal, aldus Jiskoot, afgerond zijn voor het begin van het wereldkampioenschap voetbal op 17 juni.

Staat en bankensyndicaat zijn vast van plan het aandeel KPN tot een 'volksaandeel' te maken. Zoals eerder in Groot-Brittannië gebeurde bij de privatisering van British Telecom en tegenwoordig met de privatisering van Franse staatsbedrijven, dient een kortingsregeling de animo van kleine beleggers te stimuleren. Gisteren begon een KPN-reclamecampagne op radio, tv, kranten en billboards, gericht op het grote publiek. Daarnaast zullen komende maand 6 miljoen Nederlandse huishoudens een brochure in de bus krijgen die het aandeel KPN onder de aandacht brengt. Enkele pagina's daarin zullen zijn gewijd aan uitleg over aandelen.

Drs. J. Lintjer, directeur financieringen van het ministerie van financiën, bagatelliseerde gisteren de kans dat onervaren particulieren aandelen kopen zonder zich bewust te zijn van de risico's van zo'n belegging. Internationaal aanstormende concurrentie voor KPN kan het bedrijf immers onder druk zetten en beleggers op koersverlies. Lintjer: “KPN is een solide, absoluut niet cyclisch fonds. Daar kun je kleine beleggers zonder meer mee in contact brengen.”

    • Hans Wammes