Intrum Justitia rekent nog op zege in zeilrace

ROTTERDAM, 26 APRIL. De Britse schipper en zijn Nederlandse navigator verwachten in de laatste etappe de Whitbread-zeilrace om de wereld nog te kunnen winnen. Lawrie Smith en Marcel van Triest eindigden gisteren met de Intrum Justitia als tweede in de vijfde etappe van Uruguay naar Fort Lauderdale in Florida. In het algemeen klassement hebben ze, na 107 dagen, een achterstand van ruim tien uur op de Yamaha.

“Ik heb er vertrouwen in dat we die achterstand nog weg kunnen werken”, zei Smith na aankomst in de VS. De laatste etappe eindigt in juni in het Engelse Southampton. “Dat is ons thuiswater”, zei Smith die met een Europese bemanning vaart, terwijl de Yamaha een Japans-Nieuwzeelands project is. “Bij de Engelse kust kunnen de stromingen en getijden nog voor verschuivingen zorgen.” Smith heeft in de vorige Whitbread in de Solent tien uur verloren doordat hij een getijstroom tegen kreeg en het anker moest uitwerpen.

De zeilrace over zes etappes en in totaal 33.000 zeemijlen begon in september 1993 in Engeland. De voor het klassement belangrijke verschillen tussen jachten zijn vooral ontstaan in licht weer, zoals in de dolldrums en langs de kust. Bij harde wind varen alle boten hard en verschillen de bootsnelheden hooguit een paar procent, maar bij licht weer kan een koersverandering van een paar graden het verschil in bootsnelheden verdubbelen.

In de zestigvoetsklasse ontsnapte in de eerste etappe de Tokio aan de concurrentie in de dolldrums, die de vloot op weg naar het zuiden door moest. De dolldrums zijn een lage-drukgebied met een breedte van ongeveer honderd mijl rond de evenaar, waar maar weinig wind waait. De Tokio bleef aan de leiding, maar brak deze etappe zijn mast en wordt pas aan het einde van de week in Fort Lauderdale verwacht. Na de mastbreuk leek de Intrum Justitia de beste papieren te hebben. Maar in de dolldrums, die de schepen nu op weg naar het noorden passeerden, sloeg ditmaal Yamaha een belangrijke slag.

“Niemand weet hoe de dolldrums zich gedragen”, vertelde navigator Van Triest van de Intrum. Beide rivalen lagen aanvankelijk vlak bij elkaar, maar de Yamaha voer wat noordelijker en de dolldrums bewogen zich dit keer in zuidelijke richting. Het verschil, dat uiteindelijk opliep tot tweehonderd mijl, was volgens navigator Van Triest ook te wijten aan lokale variaties in het weer.