Klezmer

Di Gojim: Noch a Sjoh (Syncoop 5753 CD 161). Brave Old World: Beyond the Pale (Pinorrekk CD 5013). Distributie Music & Words. Frank London: The Shvitz (Works 144). Distributie: Knitting Factory (020 - 4203658)

De revival van klezmer, de jiddische muziek 'voor alle gelegenheden' zet door en niet alleen in New York waar de opleving begon. Noch a Sjoh, van het Nederlandse sextet di Gojim (een Goj is volgens het jiddisch een niet-jood) refereert aan klassieke opnamen uit de jaren '20 van o.a. Naftule Brandwein en Dave Tarras. Het resultaat is vaak een vierkant soort dixieland. Sommige stukken zijn daarbij zo snel dat de musici in hun eigen danspasjes verstrikt raken. Brave New World o.l.v. van de Berlijner Alan Bern gaat verder dan di Gojim en daarbij veel dieper. Berlin 1990 handelt over de val van de muur en de anticlimax die erop volgde.

De tekst is bitterzoet en de muziek past daarbij: Glad to be unhappy, die sfeer, zoals Richard Rodgers het in een songtitel samenvatte. De leden van Brave New World zijn uitstekende musici, die zonder gêne hun ziel blootleggen. Je wordt door hen meegesleept, in de lange suite Doina Extravaganza en sterker nog de schrijnende Bobover Wedding March waar je haren werkelijk van overeind gaan staan.

Bandleider/trompettist Frank London, bewandelt in The Shvitz, muziek voor een film van Jonathan Berman, een andere weg om pure nostalgie te vermijden. De klassieke klezmer is bij hem niet meer dan een vertrekpunt voor een tocht langs vele muzikale stijlen. We horen jiddische rap, big band jazz en bizarre mengsels die London omschrijft als 'psychofreylehks'. Een klezmerstuk van Brandwein (1889-1963) doorkruist door een loeiende freaksolo van gitarist Elliott Sharp, dat soort werk. Een hete en verkwikkende Shvitz (sauna) dus. Brave New World is op 27/4 te horen in Vredenburg in het Festival Jiddische Muziek.