Transport brandpunt op Damrak

ROTTERDAM, 23 APRIL. Transportfondsen trokken deze week veel aandacht op het Damrak. Koploper in de race om de meeste koerswinst onder de hoofdfondsen werd Nedlloyd. Ondanks een verdubbeling van het verlies over 1993 hebben beleggers veel vertrouwen in de toekomst van het Rotterdamse transportconcern. De koers klom bijna negen procent naar 74,90 gulden.

Nedlloyd was niet het enige transportconcern dat deze week de jaarcijfers bekendmaakte. Ook de Venlose transporteur Frans Maas kwam op donderdagmorgen met de resultaten over 1993. Er waren veel overeenkomsten in de cijfers te ontdekken. Beide bedrijven meldden verlies. Bij Frans Maas kwam het eindresultaat uit op 2,7 miljoen gulden negatief. Nedlloyd verloor vorig jaar 112 miljoen gulden. Bij beide concerns drukte een reorganisatielast zwaar op het resultaat. Toch gelooft zowel Frans Maas als Nedlloyd dit jaar weer winst te maken, al zal die bescheiden blijven.

De hoop van Nedlloyd leunt op betere tijden bij de divisie zeescheepvaart. In de tweede helft van 1993 sloegen de resultaten in deze sector opvallend krachtig om naar een eindresultaat van plus 39 miljoen gulden. Zorgenkindje blijft echter de andere kernactiviteit van het concern: het Europese landtransport. Die sector veroorzaakte vier miljoen gulden verlies. Vorig jaar werd nog twintig miljoen gulden verdiend op deze activiteit. Ook hier lag de omslag in de tweede helft van het vorig jaar. Voor 1994 verwacht Nedlloyd winst, maar de omvang daarvan durfde de directie door de onzekerheden over scheepvaart en landtransport niet te geven.

Opmerkelijk was de kwartaalwinst die Northwest Airlines deze week presenteerde. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, partner van de KLM, verraste met een winst van 18,3 miljoen dollar. Het was het beste resultaat van Northwest sinds 1979. De operationele winst kwam uit op 120,5 miljoen dollar.

Northwest keerde een maand geleden terug naar de effectenbeurs nadat de maatschappij daar in 1989 via een 'leveraged buy-out' (overname met geleend geld) vanaf was gehaald. De KLM was destijds een van de investeerders en stak 400 miljoen dollar in Northwest in ruil voor een belang van 20 procent. Dat belang is overigens op peil gebleven na de recente emissie en sinds vorig jaar geheel afgeschreven op de balans van de KLM. De KLM kan van de toekomstige winst van Northwest profiteren zodra er weer dividend wordt uitgekeerd door de Amerikaanse partner. Op dit moment houden de maatschappijen circa 50 dollar over aan de samenwerking. Volgens financieel-directeur Mickey Foret van Northwest kan dat de komende jaren oplopen tot 150 miljoen dollar per jaar per maatschappij.

De winst van Northwest contrasteert met de kwartaalcijfers die Amerikaanse concurrenten als American en USAir, partner van British Airways, dezer dagen bekendmaakten. Deze twee maatschappijen boekten rode cijfers en legden de schuld daarvoor bij de slechte weersomstandigheden in met name Noord-Oost Amerika. Het routenetwerk van Northwest had daarvan weinig last omdat de maatschappij nauwelijks vluchten uitvoert in die regio.

Naast de euforie over de cijfers, die de koers van de KLM gisteren licht opkrikten naar een slot van 51,40 gulden, blijft er zorg over de toekomst van Northwest. De maatschappij kampt nog steeds met een grote schuldenlast en een bejaarde vloot die binnenkort aan vernieuwing toe is. Desondanks overheerst het goede nieuws: analisten schatten deze week dat Northwest over geheel 1994 wel eens 450 miljoen dollar winst zou kunnen maken. Het is heel lang geleden dat de huidige nummer vier van de Amerikaanse luchtvaart zoveel overhield aan haar activiteiten.

De koersen op de effectenbeurs blijven kwakkelen door de onzekerheid over de rente-ontwikkelingen. Beleggers vrezen dat er een einde is gekomen aan de renteverlagingen, die de aandelenkoersen het afgelopen halfjaar hebben opgestuwd. Weliswaar is de rente in Duitsland deze week weer fractioneel gedaald, maar de kans dat de twee recente rentestijgingen in de Verenigde Staten worden gevolgd door nieuwe is volgens deskundigen vrij groot.