Besparing miljarden dollars; Ford gaat drastisch reorganiseren

DEARBORN/AMSTERDAM, 23 APRIL. Het Amerikaanse autoconcern Ford gaat zijn internationale activiteiten drastisch reorganiseren. Dat moet leiden tot een jaarlijkse besparing van twee tot drie miljard dollar. Dat heeft Ford-topman Alex Trotman gisteren meegedeeld.

Naar het voorbeeld van zijn Japanse rivaal Toyota wil Ford “globaliseren” door overal ter wereld hetzelfde produkt te verkopen. Het concern heeft deze aanpak dit jaar al beproefd met de Mondeo, die in Amerika èn Europa wordt verkocht. In de Verenigde Staten komt de middenklasser alleen onder een andere naam, de Contour of de Mystique, op de markt. Voor de rest is het precies dezelfde auto. Ford hoopt jaarlijks 800.000 Mondeo's te kunnen verkopen.

De reorganisatie betekent dat per 1 januari 1995 de Noordamerikaanse en Europese poot van het concern opgaan in één groep, Ford Automotive Operations. Er komen vijf programmacentra (VPC) die de verantwoordelijkheid krijgen op het gebied van ontwerp, ontwikkeling en produktie.

De vijf VPC's zullen op een na alle in de hoofdzetel in Dearborn in de staat Michigan gevestigd zijn. De enige Europese VPC wordt over twee vestigingen gespreid; in het Britse Dunton en in Merkenick in Duitsland. Die zullen voornamelijk over de kleine types personenauto's, zoals Fiesta, Escort en Mondeo, en terreinwagens gaan.

De Britse fabrieken van Jaguar, sinds 1990 volledig eigendom van Ford, en Aston Martin blijven voorlopig zelfstandig. Ook de Latijns-Amerikaanse en Aziatische takken van Ford blijven voorlopig buiten de operatie, die behoorlijk ingrijpt bij het oudste autoconcern ter wereld. Henry Ford richtte het bedrijf in 1903 op met een startkapitaal van 28.000 dollar.

Het personeel zal weinig merken van de reorganisatie. “90 tot 95 procent zal geen verschil zien in zijn dagelijkse werkzaamheden”, zei Trotman. Maar op vragen of de operatie arbeidsplaatsen gaat kosten, ging hij niet echt in, al gaf hij toe dat in dat geval vooral de ondersteunende diensten zullen worden getroffen.

Na een beroerde periode, waarbij in 1992 een recordverlies van 7,38 miljard dollar werd geleden, draait Ford, de op een na grootste autofabrikant in Amerika, weer goed. Vorig jaar werd 2,53 miljard dollar winst geboekt, zij het vooral dankzij het aantrekken van de autoverkoop in de Verenigde Staten. In Europa kwam Ford voor het derde achtereenvolgende jaar in de rode cijfers terecht. (AFP)