Uitgever helpt bij verkopen van het weer

WAGENINGEN, 22 APRIL. “Wij zwommen al langer in de vijver rond. Wegener heeft ons uiteindelijk opgevist”, zegt 'weerman' en oprichter/grootaandeelhouder Harry Otten van Meteo Consult in Wageningen tevreden. Uitgeverij Wegener heeft een belang van 20 procent verworven in Meteo Consult dat zich bezighoudt met het op commerciële basis ontwikkelen en leveren van meteorologische diensten en adviezen.

Otten benadrukt dat Meteo Consult zich heeft “laten vangen”. De onderneming kan een kapitaalinjectie goed gebruiken om het eigen vermogen te versterken. Het belang van Wegener is gedeeltelijk afkomstig van de bestaande aandeelhouders. Een ander deel komt uit de uitgifte van nieuwe aandelen. Oprichter Otten behoudt een meerderheid met 76 van de 150 aandelen (circa 50,7 procent).

Meteo Consult (jaaromzet van ongeveer 4 miljoen gulden, 35 medewerkers) heeft grootse plannen over de hele wereld. Ook Wegener heeft vergaande ambities en weerinformatie past daar, volgens de uitgever “heel goed bij.” Meteo Consult kan de hulp van Wegener gebruiken bij het 'verkopen van het weer'. “Marketing is bijna moeilijker dan het voorspellen van het weer”, meent Otten. De grootaandeelhouder is niet bang voor te veel invloed van de uitgever. “Ik ben er altijd zelf nog bij. Het heeft voor Wegener geen zin om mij te frustreren.”

Meteo Consult en Wegener kijken beide verder dan de Nederlandse grens. De uitgever heeft al deelnemingen in Groot-Brittannië en België. Meteo Consult kocht recentelijk 50 procent van de aandelen van het kleine weerbedrijf Meteofax uit Berlijn dat meteorologische diensten levert aan de het Duitstalige RTL. Meteo Consult voorziet de Franse tv-stations Canal+, TV5 en de Britse krant Financial Times van weersinformatie. Verder heeft het Wageningse bedrijf een Franse naamgenoot waarmee informatie wordt uitgewisseld. Maar de belangrijkste afnemers van 'weernieuws' vormen Nederlandse dagbladen en RTL 4 en 5.

Meteo Consult is een grote concurrent van het KNMI in de Bilt. Momenteel ligt bij het ministerie van verkeer en waterstaat een voorstel om van het KNMI per 1 januari 1995 een staatsagentschap te maken. Otten vindt dat het KNMI commerciële taken moet afstoten en zich moet beperken tot wetenschappelijk onderzoek. “Voor weersinformatie aan de landbouwsector vraagt het KNMI 50 gulden per boer per jaar. Wij vragen 300 gulden maar bieden uitgebreidere informatie. Volgens Otten kan het KNMI lage prijzen rekenen door de steun van de overheid. Het KNMI ontkent dat en zegt geen overheidsgelden te mogen gebruiken voor commerciële activiteiten.

Meteo Consult onderscheidt zich steeds verder van het het KNMI door zich met nieuwe ontwikkelingen te presenteren op de commerciële markt. Zo bezit het weerbedrijf 06-informatielijnen in binnen- en buitenland. Wie een informatielijn belt, kan kiezen uit 500 vakantiebestemmingen. Sinds kort zijn alle vliegbestemmingen van de KLM eraan toegevoegd.

Voor het bedrijfsleven speelt goede weersinformatie een steeds belangrijker rol. Wanneer de zon zich laat zien, zal het sterke invloed hebben op de verkoop van zomerkleding of dranken. Voldoende voorraad en personeel moet de grote vraag dan opvangen. Ook de bouwwereld is gebaat bij weersinformatie. Gestort beton kan immers kapotvriezen wanneer de temperatuur 's nachts ver onder het nulpunt daalt. Ook de Gasunie is een klant van Meteo Consult. Otten: “We geven hun advies voor het beter reguleren van het rondpompen van gas”, zegt Otten. “Als het koud wordt of wanneer het hard gaat waaien, dan moet de Gasunie de toevoer aanpassen omdat de verwarmingen een graadje hoger worden gezet.” Verzekeringsbedrijven doen bij Meteo Consult navraag over blikseminslagen om te verifiëren of een cliënt wel echt de dupe is van natuurgeweld. Het weerstation registreert samen met de Kema blikseminslagen op 300 meter nauwkeurig.

Het paradepaardje van Meteo Consult is Spos, Ship Performance Optimization System. Met dit systeem kan worden bepaald wat voor grote containerschepen of olietankers, afhankelijk van het weer, de meest gunstigste route is om de bestemmingshaven te bereiken. De invloed van hoge golfslag kan zeer vertragend werken op een schip en mooi weer zal de tocht versnellen. Met gegevens van Meteo Consult wordt berekend hoe slecht weer kan worden omzeild zodat tijd, en dus geld, wordt bespaard. “Ik weet zeker dat in 2000 vele schepen hiervan gebruik maken.”

Om dit soort nieuwe systeem verder te ontwikkelen heeft Meteo Consult geld nodig, veel geld. De deelname van Wegener helpt daarbij. Otten: “ Dat betekent niet dat wij alleen bouwen op de media. Wij willen ook graag een ingenieursbureau zijn. Het liefst één van de meest vooraanstaande van de wereld.”

    • Sjouke Rijper