Marc Ruygrok

T/m 11 mei. Kunstvereniging Diepenheim, Grotestraat 17, Diepenheim. Ma t/m vr 9-16u30, za 14-16u30, zo 12-16u30. Wiederhall 15 (Engelstalig): ƒ 29,50.

In beelden, tekeningen en zeefdrukken speelt Marc Ruygrok met geometrische vormen en letters. Zo 'lees' je een bol in combinatie met een Z als ZO, of een halve bol met een F als OF. ZO OF ZO - het gaat Ruygrok niet alleen om leesbaarheid en betekenis van woorden, maar ook om de werking van de verschillende elementen in een groter geheel.

Op een van de tekeningen in olieverfstift die te zien zijn in de Kunstvereniging Diepenheim, AS IS, staan vier monumentale letters twee aan twee op elkaar gestapeld in een weidse groene ruimte. Het zwarte kader dat aan drie zijden van deze tekening is aangebracht en aan de onderkant schuin oploopt, versterkt het ruimtelijk en architectonisch effect van de letters. De kleuren en het gevoel van verlatenheid dat de tekening oproept, herinneren vaag aan de lege pleinen van de Italiaanse schilder Giorgio de Chirico.

Op de zeefdrukken van Ruygrok die zijn gemaakt naar foto's, krijgt de context een meer alledaagse vorm. De omgeving is voor de communicatie met de toeschouwer even belangrijk geworden als het beeld, de woorden. Op één van de zeefdrukken bekijken twee mannen drie modellen van Ruygrok die op een tafel staan. Deze modellen zijn opgebouwd uit op elkaar gestapelde letters. Met enige moeite kun je AS SUCH ontcijferen. De opstelling is bijna Vermeer-achtig: rechts valt door een raam licht op de tafel, de twee donkere figuren links fungeren hier als repoussoir, kader. Wat is belangrijker, de exacte betekenis van de woorden of de vraag wat die mannen daar doen?

Op een andere zeefdruk staan grote letters ZO in een lage kelderachtige opslagruimte temidden van stapels en kisten. Hetzelfde beeld, ZO, is ook opgenomen in de tentoonstelling. De harpkist op deze foto komt op de expositie terug in het beeld AGONY (1994). In samenhang met de karakteristieke waaiervormige kist doen de letters denken aan lege koffers, stevige omhulsels waarin betekenis veilig kan worden opgeborgen.

Wie een tijdje op de tentoonstelling heeft rondgelopen, merkt hoe indringend Ruygroks beeldtaal is. In elke cirkel zie je een O.

    • Din Pieters