ACF maakt speerpunt van produkten thuiszorg

AMSTERDAM, 22 APRIL. Het pharmaceutisch bedrijf ACF gaat van zijn nieuwste activiteit, produkten voor de thuiszorg, een speerpunt maken. Dat kondigt drs. M.J. van Seggelen, lid van de raad van bestuur van ACF aan. Hij is speciaal belast met de verdere ontwikkeling van de thuiszorgdivisie, die nu bestaat uit Fransen Orthopaedie Beheer BV, RTC Nederland BV en Welzorg BV.

Op een totale omzet van bijna 1,4 miljard gulden is de nieuwe activiteit van ACF Holding NV nog te verwaarlozen. Vorig jaar ging het om vijftig miljoen. Eind vorig jaar werden de orthopedische activiteiten van Anna Beheer BV, met vestigingen in Den Haag, Leiden, Zoetermeer en Delft overgenomen. Van Seggelen komt van de raad van bestuur van de Koninklijke Bijenkorf Beheer en weet dus hoe een winkelketen moet worden opgezet.

Belangrijkste pilaar onder ACF is de farmaceutische groothandel Brocacef. De thuiszorg vormt een segment dat daar dicht in de buurt ligt en biedt het bedrijf mogelijkheden om het 'pakket gezondheidszorg' sterk te verbreden. “Deze markt belooft een aantrekkelijke groei in de komende jaren”, meent Van Seggelen. “Het totaal aantal 55-plussers ligt nu op 3,3 miljoen. Over ruim tien jaar is dat aantal opgelopen tot tegen 4,3 miljoen. Dat betekent een toename met dertig procent tot 2005, terwijl de totale bevolking slechts met 8,5 procent toeneemt”.

De ouderdom komt met gebreken en Welzorg BV ziet daar een boterham in. Zestig procent van alle 55-plussers ondervindt problemen bij de gewone dagelijkse handelingen, bewegen, horen, zien en spreken. “Steeds meer oudere mensen willen zelfstandig blijven wonen en dat leidt tot een groeiende vraag naar produkten die het leven veraangenamen en het comfort verhogen”, aldus Van Seggelen.

Welzorg is het nieuwe winkel- en warenhuisconcept, dat vorig jaar juni werd gelanceerd. De drie ondernemingen worden nu geïntegreerd, zodat zorgverzekeraars en gemeenten in één winkel het totale aanbod kunnen zien. In de Amsterdamse wijk Buitenveldert heeft ACF een Welzorgwarenhuis, waar artikelen staan uitgestald 'voor elk gebrek'. Een fauteuil met een zitting die omhoog komt en naar voren kantelt voor de stramme cliënt. Een toiletpot, die naar boven komt en een bidetsproeier bevat. Aanrechten van keukens die in hoogte verstelbaar zijn. Stoelen in een badkuip, die op waterdruk omhoog en omlaag gaan. En schappen met handigheden voor mensen met gebrek of handicap.

Marketing manager mevrouw C.E.J. Bontenbal toont een kaasschaaf in een hoek van negentig graden, een gekromd standaardje voor speelkaarten, een tafelblad dat je naar je toe kunt trekken, een collectie schoenen voor elke voet. Een prisma-bril - een soort periscoop - die de gebruiker in staat stelt met het hoofd op het kussen en het boek op de buik te lezen. Rijen invalidewagens in alle vormen, maten en kleuren. Een ingenieuze mat voor op de bodem van het bad, die van het baden een 'bubble-spektakel' maakt.

Het Welzorgwarenhuis oogt als een normale zaak, maar voorziet daarnaast in een atelier voor orthopedische hulpmiddelen en een werkplaats waar invalide-wagens worden gerepareerd of aangepast. De artikelen worden voor een goed deel vergoed in het kader van de AWBZ (zorgverzekeraar) en de WVG (gemeente). “Produkten die senioren of mensen met een handicap in staat stellen zo lang mogelijk op redelijk comformtabele wijze thuis te zijn”, zegt Van Seggelen. “Dus niet alleen produkten die worden vergoed, maar ook dingen die het voor mensen op leeftijd allemaal wat aangenamer en eenvoudiger maken. Zestig procent van de bevolking zegt een goede gezondheid het belangrijkste te vinden dat er is. Men wordt steeds ouder en wil daarbij fit blijven”.

ACF heeft niet alleen demografisch de wind mee. Ook het ontslag uit ziekenhuizen vindt steeds sneller plaats na een behandeling of ingreep. Patiënten gaan dan naar huis, maar zijn veelal niet meteen tot alles in staat en dus moet er thuiszorg worden geregeld. Zorg thuis door kruiszorg of wijkverpleging is ook belangrijk goedkoper dan een ziekenhuisopname, die al gauw duizend gulden per dag kost.

“Tot nu toe zijn deze artikelen buiten het gezichtsveld. Ze zijn te vinden in pakhuizen van ziekenfondsen of kruiswerk. Veel handige dingen zijn volstrekt onbekend. Wij snorren ze op of laten ze ontwikkelen. Veel van deze dingen komen uit Duitsland”, zegt Van Seggelen. “Wij zijn in Nederland een beetje calvinistisch. Zo van : hard zijn voor jezelf, terwijl Duitsers wat meer gesteld zijn op comfort”.

Van Seggelen heeft het idee dat de markt helemaal zal aantrekken als patiënten worden 'gebudgetteerd'. “Er is een experiment aan de gang dat patiënten voor een bepaald bedrag hun eigen zorg mogen inkopen. Dat lijkt me goed. Mensen worden kritisch en gaan kijken wat ze voor dat geld kunnen krijgen. Als iets boven het budget is hebben ze de keus wat bij te betalen, is de prijs lager dan kunnen ze er iets anders aardigs mee doen. Die mensen kunnen hier dus komen 'shoppen'. Als je altijd in een rolstoel zit, is het ook belangrijk dat dat een leuke rolstoel is en dat je dus keus hebt”.

ACF heeft nu vijf 'pilot shops' geopend; één warenhuis en een winkel van Welzorg en drie 'support shops' van Fransen Orthopaedie. “Eigenlijk zou je in elke grotere stad een Welzorgwarenhuis moeten hebben”, zegt Van Seggelen, “dus met een verkoopoppervlak van zo'n duizend vierkante meter. De winkels moeten zo'n driehonderd vierkante meter groot worden. Die hebben danook een kleiner assortiment.

Als de keten van de grond komt, ligt het voor hand daarin ook diensten aan te bieden. Nu al zetelt in het Amsterdamse warenhuis het reisbureau IHD, dat is gespecialiseerd in reizen voor mensen die niet of nauwelijks mobiel zijn. Daarnaast kan volgens mevrouw Bontenbal worden gedacht aan audiciëns, die de klant een hoorapparaat aanmeten, opticiens en pedicuren. “We hebben hier onlangs de 'gezondheidsgekte-dagen' gehad”, zegt mevrouw Bontebal, “toen zag je dat de belangstelling daarvoor enorm is”.