Volvo verkoopt al zijn belangen buiten auto's

GOTHENBURG, 21 APRIL. De Zweedse autofabrikant Volvo gaat zich na het afblazen van de fusie met Renault geheel concentreren op auto's, vrachtauto's en motoren. Alle overige belangen, met een totale waarde van 49 miljard Zweedse kronen (5 miljard dollar) worden verkocht.

Dit heeft directeur Sören Gyll van Volvo gisteren meegedeeld op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van het concern. “Volvo moet zich ontwikkelen tot een gestroomlijnd bedrijf”, zei Gyll. “Dat proces moet in 1996 voltooid zijn.” Hij schetste de hoofdlijnen van een plan om zonder de samenwerking met Renault te overleven. De mislukking van die fusie, in december vorig jaar, kostte de flamboyante president-directeur van Volvo Pehr Gyllenhammer zijn baan. In de visie van Gyll moet het beleid van Gillenhammer, die naar expansie van de Volvo-groep streefde door ook de activiteiten buiten de auto-produktie te bevorderen, volledig worden gecorrigeerd.

Terwijl Gillenhammer trots was op zijn creatie van Volvo als een industriëel vlaggeschip in Zweden, is Gyll vooral bezorgd over het behoud van Volvo's positie als negende op de ranglijst van de grootste autofabrikanten in Europa. Op korte termijn wil hij de financiële positie van het bedrijf gezond maken en de schulden die meer dan 1,8 miljard dollar bedragen, verminderen om meer geld vrij te maken voor investeringen in de autoproduktie.

De grootste bezittingen die Volvo wil afstoten zijn het meerderheidsbelang in Branded Consumer Products (BCP) en een belang van 27 procent in de geneesmiddelenfabrikant Pharmacia. Volgens financiële experts van het concern is het redelijk te verwachten dat de verkoop van deze twee belangen samen ongeveer 30 miljard kronen kan opbrengen (bijna 3,8 miljard dollar). Verwacht wordt dat Volvo ook zijn belang van 20 procent in Renault van de hand zal doen, evenals een aantal kleinere belangen in investeringsmaatschappijen en de handel in aandelen.

Volgens Gyll zijn de resultaten van Volvo in het eerste kwartaal aanmerkelijk verbeterd door de verkoop van 100.000 auto's, een stijging met 25 procent in vergelijking met de eerste drie maanden van 1993. Maar ondanks deze groei moet Volvo volgens Gyll na de mislukte vrijage met Renault een nieuwe partner zoeken om concurrerend te blijven. (Reuter)