Hoover leed enorme strop met stunt vliegtickets

LONDEN, 21 APRIL. De reclamecampagne die de Amerikaanse stofzuigerfabrikant Hoover vorig jaar lanceerde om de verkoop van Hoovers te koppelen aan gratis vliegtickets heeft niet alleen schade toegebracht aan de public relations van het bedrijf maar zorgde ook nog eens voor een financiële tegenvaller van 72 miljoen dollar (circa 137 miljoen gulden).

Maar liefst 220.000 mensen maakten gebruik van een verkoopstunt waarmee Hoover de kopers van een nieuwe stofzuiger van meer dan 100 pond (tijdens de aktie 340 gulden) twee vliegtickets ter waarde van 400 pond garandeerde. Britse en Ierse consumenten realiseerden zich dat de vliegprijzen vaak hoger liggen dan de prijs van een stofzuiger en schaften massaal 'Hoovers' aan.

Veel Britten klaagden toen Hoover een jaar geleden bekend maakte de vraag naar stofzuigers niet meer aan te kunnen. Eén Engelsman gijzelde een bestelbusje van de stofzuigerfabrikant op zijn oprijlaan, met de eis gebruik te kunnen maken van zijn verdiende vliegticket. In Groot-Britannië is het meest gebruik gemaakt van de aktie omdat Hoover als marktleider zo populair is dat de merknaam synoniem is voor het woord stofzuiger.

Aanvankelijk was de campagne zo succesvol dat Britse fabrieken in de buurt van Glasgow overgingen op een zevendaagse werkweek en werden 75 extra arbeidsplaatsen gecreëerd waarmee de fabriek in haar voorbestaan werd gered. De uit de hand gelopen verkoopstunt leidde er toe dat drie topmanagers van Hoover de laan uit werden gestuurd. De laatste vluchten van consumenten zullen deze maand plaatshebben. Daarna hoopt de fabrikant weer orde op zaken te kunnen stellen. De stunt bracht een verkoopbureau van vliegtickets op het idee om het voorstel om te draaien. Twee volwassenen die bij Britisch Airways een vliegticket naar Miami kochten, kregen van Airline Ticket Network een Hoover-stofzuiger cadeau.