Dasa wil met Den Haag Fokker helpen

MÜNCHEN, 20 APRIL. Deutsche Aerospace (Dasa) voert overleg met de Nederlandse regering over verbetering van de uitgeholde vermogenspositie van Fokker. Dasa, voor 51 procent aandeelhouder in Fokker gaat ervan uit dat ook de Nederlandse staat als medegrootaandeelhouder in deze operatie meedoet.

Dit heeft Dr. M. Bischoff, lid van de Raad van Bestuur van Dasa, vanochtend meegedeeld bij de presentatie van de jaarcijfers in München.Bischoff wees erop dat door het verlies van Fokker over 1993 (460 miljoen gulden) het eigen vermogen van de Nederlandse vliegtuigbouwer de ondergrens is genaderd. Dat vermogen beliep eind 1993 nog slechts 11 procent van het balanstotaal. Volgens Bischoff zijn de Nederlandse staat en Dasa het eens dat er snel iets moet gebeuren om de Fokkerbalans te verbeteren. Er is overigens geen reden tot paniek, voegde de Dasa bestuurder eraan toe.

Fokker zal evenals Dasa zelf dit jaar nog verlies lijden; voor beide concerns wordt verwacht dat ze in 1995 uit de rode cijfers zijn. Voor Fokker verwacht het Dasa-bestuur de echte terugkeer naar winstgevendheid pas in 1996.

Topman J. Schrempp van Dasa verzekerde dat in de komende jaren een bevredigende oplossing zal worden gevonden voor de prijs waartegen Deutsche Airbus - ook een dochter van Dasa - de rompen levert voor de Fokker 100 en de Fokker 70. Momenteel ligt deze prijs nog ver boven het wereldmarktpeil. Schrempp: “ Die oplossing komt er zeker want met te hoge prijzen kan je geen vliegtuigen verkopen.”

Deutsche Aerospace zag vorig jaar zijn netto-verlies bijna verdubbelen tot 694 D-mark. Het bedrijfsresultaat van het Duitse lucht- en ruimtevaartconcern kwam uit op minus 994 miljoen D-mark, eveneens een verdubbeling ten opzichte van 1992. Financieel directeur Manfred Bischoff van Dasa liet weten dat het concern zelfs in het 'rampjaar' 1993 nog buiten de rode cijfers had kunnen blijven, ware het niet dat er in verband met de inkrimpingen en saneringen reserveringen moeten worden gemaakt ter waarde van 1,1 miljard D-mark. “De voornaamste last hebben we in 1993 genomen en daarom kunnen we er zeker van zijn dat de verliezen in 1994 aanzienlijk lager zullen uitvallen”, aldus Bischoff. “Dit betekent dat we de noodzakelijk bocht hebben gemaakt. We moeten ook in 1994 nog wel wat reserveringen doen maar er is nu een solide basis voor herstel van winst in 1995.”

Door de saneringen nam de Dasa-omzet vorig jaar, ondanks de overname van Fokker, af tot 18,63 miljard D-mark. En het personeelsbestand kelderde met 8200 tot 86.086. Tot 1996 moeten, volgens Schrempp, nog 10.000 arbeidsplaatsen verdwijnen.

    • Ben Greif