Scania zoekt extra mensen voor produktie

ZWOLLE, 18 APRIL. Vrachtwagenfabrikant Scania Nederland in Zwolle wil op korte termijn tweehonderd nieuwe produktiemedewerkers aannemen. De fabriek kan het grote aantal orders met het huidige personeelsbestand van 1700 werknemers niet aan.

De nieuwe werknemers worden in eerste instantie aangesteld op basis van een tijdelijk werkcontract. Scania verwacht dat het nieuwe personeel in ieder geval tot het einde van dit jaar kan aanblijven. Na versterking van het personeelsbestand gaat het produktiepersoneel terug van een vijfdaagse werkweek van negen uur per dag, naar vier dagen van 9,5 uur. Het bedrijf verwacht dat nog voor de zomer het nieuwe personeel is ingewerkt.

Volgens een Scania-woordvoerder is de huidige opleving in de vrachtwagenmarkt moeilijk te verklaren. “Het is niet zo dat wij het opeens zo uitstekend doen. Het gaat goed op de hele vrachtwagenmarkt.” Volgens Pronk is vooral de Engelse vraag naar vrachtauto's groot. In de eerste drie maanden van dit jaar is de vraag uit dat land verdubbeld vergeleken met dezelfde periode in 1993. De Scania-woordvoerder vermoedt dat vervanging van de oude vrachtwagens de belangrijkste oorzaak is. “Wie normaal gesproken een vrachtwagen na vier jaar afschrijft, heeft misschien in verband met de recessie een jaartje langer gewacht. Die uitgestelde vraag en de echte actuele vraag komen nu samen waardoor wij veel orders hebben.”De aanwas van nieuw personeel betekent echter niet dat de voorgenomen sluiting van de Scaniafabriek in Meppel van de baan is. Vorig jaar oktober maakte de vrachtwagenfabrikant bekend dat binnen drie jaar 300 banen bij de cabinefabriek in Meppel verdwijnen omdat het lassen en lakken van de cabines wordt overgeheveld naar een vestiging in Zweden waar produktie aantrekkelijker is door de gedevalueerde kroon. Het resterende produktiedeel wordt bijgevoegd in de fabriek in Zwolle waardoor de gehele Meppelse vestiging overbodig wordt. “Dat is puur om efficiency-redenen”, zegt de woordvoerder. “Juist omdat het nu goed gaat, klinkt banenverlies het personeel vreemd in de oren.”

Scania Nederland verwacht dat het extra personeel een aanzet is van een stijgende tendens in de vrachtwagenverkoop. Momenteel heeft Scania alleen behoefte aan produktiepersoneel en kampt de fabriek met een overschot aan de overige, 'indirecte' werknemers. De woordvoerder: “Laat ik het zo zeggen: we hebben boekhouders teveel maar die kunnen we niet aan de assemblagelijn zetten.”