Oude muziek (2)

Ik betuig mijn instemming met de ingezonden brieven van Wenneke Savenije en Eric Schoones.

In Nederland zijn helaas stemmen 'zonder vibrato' bij de vele barok-uitvoeringen zeer in trek. Maar heeft Maria Callas niet gezegd (tijdens een masterclass in New York) “Vibrato is the lifeblood of a voice like it is of string-instruments”. Aan deze uitspraak van de grootste zangeres van deze tijd hoe ik niets toe te voegen, het is een 'credo'. Wel zou ik willen waarschuwen dat dit zingen zonder vibrato gepaard gaat met een onvoldoende ademstem, de voedingsbodem van elke goed ontwikkelde stem. Zulke stemmen 'dragen' niet, ze verschrompelen op den duur.

Zou dat misschien de treurige reden zijn, dat ook voor kleine rollen (Barberine in 'Nozze' bijvoorbeeld) in het Muziektheater buitenlanders aangetrokken worden? Dan is het te hopen dat het zangonderwijs in Nederland rekening gaat houden met het ontwikkelen van stemmen, die door hun volume, hun resonans, hun omvang, óók voor de opera geschikt zijn, in Nederland en daarbuiten.