Stefan Banz

Bloom Gallery, Bloemstraat 159, Amsterdam. T/m 21 april. Di t/m za 13-18u. Prijzen: 6.000 gulden.

Aanvankelijk lag het in de bedoeling van de Bloom Gallery om naast een presentatie van fotowerken van de Zwitser Stefan Banz (1961), medeoprichter van de Kunsthalle Luzern, kunstcriticus en tentoonstellingsmaker, ook nieuwe foto's te tonen van Paul Blanca onder de titel 'Warfields' (landschappen van dode varkens). Maar die foto's zijn, zo meldt een nieuwsbrief 'helaas niet op tijd afgekomen.' Bloom nam geen genoegen met 'oud werk dat talloze malen geëxposeerd is' en besloot Banz een solo-tentoonstelling te geven.

Een geluk bij een ongeluk, lijkt me, want het varkensvlees van Blanca zou de subtiele ijle sfeer die uit het werk van Banz spreekt zeker geweld hebben aangedaan. De vier hier nog niet eerder getoonde lappen van foto's die Banz van Zwitserse landschappen maakte, vullen nagenoeg de hele galerie. Sneeuw, bruine koeien, kabelbanen, bergen en alpenweiden: zonder in kalenderschoonheid te vervallen weet Banz uit deze onderwerpen een schilderachtige kwaliteit te halen.

Zo zien we een deels wazige foto van een besneeuwd landschap gefotografeerd vanuit een trein. Telefoondraden doorsnijden zachtjes een paar huizen en schuurtjes in een heuvelige bosrand. De vele grijstonen van de sneeuw die als vanzelf overgaan in de lucht vertonen schimmige plekken, waarschijnlijk het gevolg van een beslagen treinraam. Mooi van sfeer zijn ook de zonreflecties op grote hoogte boven de wolken, waar een paar kinderhanden een glimmend chromen buis vasthouden en staalkabels verticaal hemel en aarde aan elkaar verbinden. Op een andere foto grazen koeien op een alpenwei. Alsof de beesten beslopen moesten worden om ze te betrappen, heeft Banz zijn standpunt gekozen in het struikgewas. Letterlijk raadselachtig is een opname waar een kalf op de rug van een koe staat die op haar beurt ook weer op een koe staat. Bij nadere beschouwing blijkt er een groen streepje tussen de koeien door te lopen. De eerste koe loopt dus gewoon op een hogergelegen deel in de wei. En het kalf blijkt geen kalf, maar een geit. “De foto's hangen hier nu al twee weken maar ik ontdek er steeds meer in,” vertelt de galeriehoudster. “Zie je daar niet een paar hoofden?” Ze wijst naar een een klein plekje in het groen. “Het moet een Afrikaanse familie zijn die daar zit te picknicken.”

    • Mark Peeters