Amstelstation

Het ruikt naar verf in het Amstelstation. De kauwgumplakken zijn verwijderd, de meeste roltrappen doen het weer. Ook is er een glimmende snelstomerij in de hal gekomen en is het overal licht geworden.

De reiziger herademt. Totdat zijn oog valt op de overal neergezette NS-borden. 'Amstel leeft weer', melden die trots. De verlichting zal verbeterd worden, beloven de borden. De veiligheid wordt vergroot, men gaat de ramen reinigen en alles zal worden geschilderd. 'Vanaf nu maken we beter schoon', staat er ook.

Dus het kon wél! Jarenlang was Amstel een doods, stinkend en onveilig station, maar nu weten we tenminste hoe dat kwam: de NS hebben de boel verwaarloosd.

Het is mooi dat ze dat nu toegeven, maar elke blijdschap daarover wordt gesmoord door het vooruitzicht op nog meer van dergelijke reclame. Want als de NS ons gaan vertellen wat ze allemaal fout hebben gedaan is het einde natuurlijk zoek. Laten we daarom nog één keer de rolverdeling doornemen: de reizigers vallen de NS lastig met klachten over de stations, de vertragingen, de tarieven en de conducteurs. En in 's hemelsnaam niet andersom.

    • Warna Oosterbaan