Lockheed

Foutparkeerders in uiteenlopende steden als Los Angeles en Den Haag krijgen een wielklem aan hun auto van de Amerikaanse onderneming Lockheed. Sinds de defensieindustrie en de ruimtevaart minder lucratief zijn, heeft Lockheed internationaal de markt van de foutparkeerders ontdekt. In Den Haag schrijven gemeentelijke parkeercontroleurs alleen nog de bon uit die de foutparkeerder onder zijn ruitwisser vindt. Vervolgens komt Lockheed.

Lockheed-personeel plaatst wielklemmen, incasseert de bonnen, verwijdert wielklemmen en laat auto's wegslepen. Dat laatste gebeurt door de wegsleepdienst van de Haagse politie, die hiervoor door Lockheed wordt gehuurd. Het belangrijkste werk van Lockheed is de administratie van dit alles. Daarvoor gebruikt de onderneming de ervaring met gegevensverwerking die is opgedaan bij de ruimtevaart.

De Nederlandse Lockheed, gevestigd in een kantoortje in een parkeergarage achter het Haagse Centraal Station, werkt in Den Haag sinds vorig jaar op basis van een voorlopig contract. Over een definitieve financiële regeling zijn nog besprekingen gaande. Lockheed onderhandelt met meer Nederlandse steden over overname van het parkeerbeheer. Daarbij zou het hoofd van de Nederlandse Lockheed-vestiging, de voormalige chef van de mobiele eenheid van de Haagse politie H.J.E. van den Berge, bij voorkeur ook het uitschrijven van de parkeerbonnen in het takenpakket krijgen.

Of dat mogelijk is hangt af van een beslissing van het ministerie van justitie over een verzoek dat is ingediend door een andere onderneming die geld in foutparkeerders ziet. Dat is Parkeercontrole Nederland (Parcon), waar ook een ex-politieman, de voormalige korpschef van Almere B. Staal, aan de leiding staat. Staal is directeur van Randon Beveiliging, dat Parcon samen met Honac (leverancier van dataterminals), UPC (verwerker van gegevens) en de Bank Nederlandse Gemeenten heeft opgezet. Het probleem is dat Parcon wil dat de medewerkers van dit particuliere bedrijf onbezoldigd opsporingsambtenaar worden en als zodanig net als de politie processen-verbaal kunnen uitschrijven.

In gemeenten waar de parkeerboetes zijn gefiscaliseerd heeft de parkeerbon niets meer met justitie te maken. Het is een soort belastingaanslag die uitgeschreven kan worden door iemand zonder opsporingsbevoegdheid. Parcon en Lockheed mogen dus bonnen uitschrijven voor parkeerders die onvoldoende geld in een parkeermeter hebben gedaan. Maar zonder opsporingsbevoegdheid kunnen ze geen proces-verbaal opmaken voor een op het trottoir geparkeerde auto en dus niet de hele parkeercontrole voor een gemeente verzorgen. Minister Hirsch Ballin (justitie) heeft vorig jaar gezegd positief te staan tegenover het inschakelen van de particuliere bedrijven voor zo'n politietaak, maar sindsdien zijn hiertegen in justitiekringen toch zoveel bezwaren gerezen dat een beslissing over het verlenen van de opsporingsbevoegdheid nog niet is genomen.

Bij Parcon wordt verwacht dat de medewerkers spoedig als politieagenten processen-verbaal mogen uitschrijven. Twintig medewerkers van Parcon volgen hiertoe op het opgenblik een opleiding, die wordt gegeven door docenten van politiescholen die ook wat willen verdienen aan het particuliere parkeerbeheer. Politie-opleidingscentra hebben Parcon ook al laten weten geïnteresseerd te zijn om op grotere schaal medewerkers van dit bedrijf op te leiden tot opsporingsambtenaar.

Parcon hoopt over enkele maanden te kunnen beginnen met drie proefprojecten. Dat zijn de Amsterdamse deelgemeente Westerpark en de gemeenten Boxtel en Bergh. Het rekent erop over vijf jaar met tussen de 1.000 en 1.500 medewerkers voor gemeenten in het hele land bonnen uit te schrijven, wielklemmen te plaatsen, boetes te incasseren en auto's weg te slepen. Gemeenten kunnen zelf kiezen op welk ogenblik ze de parkeercontroleurs van Parcon aan het werk willen hebben, alleen op zaterdagen en koopavonden, alleen bij speciale evenementen of de hele week. Parcon wil de kosten onafhankelijk houden van het aantal uitgedeelde bonnen of geplaatste wielklemmen en 75 gulden per uur per parkeercontroleur in rekening brengen.

Lockheed, dat in veertig steden van de Verenigde Staten een deel van het parkeerbeheer regelt, heeft in dat land nog nergens toestemming gekregen om net als de politie processen-verbaal uit te schrijven. Dit bedrijf mikt niet als Parcon op kleinere gemeenten die slechts beperkte tijd parkeercontrole willen, maar op gemeenten als Den Haag waar vijf Lockheed-auto's dagelijks tachtig wielklemmen aanbrengen.

    • Ben van der Velden