Heineken investeert agressief in groeiende Aziatische biermarkt

AMSTERDAM, 14 APRIL. Heineken wil door middel van een aantal “agressieve” investeringen een positie verwerven op de zeer snel groeiende biermarkt in Azië. De aandacht van het bedrijf gaat daarbij onder andere uit naar China, waar de bierbrouwer samen met de Chinese partner Fraser & Neave in de komende vijf jaar 800 miljoen gulden wil investeren in deelnemingen, overnemingen en nieuwbouw.

Dat maakte bestuursvoorzitter K. Vuursteen gisteren bekend bij de presentatie van het jaarverslag. Samen met Fraser & Neave, een voormalig Schots handelshuis waarmee de Nederlandse onderneming al sinds 1962 banden onderhoudt, heeft Heineken een joint venture in Azië, Asia Pacific Breweries (APB). De joint venture exploiteert al twee brouwerijen in China. Daar moeten vier vestigingen bij komen. In de afgelopen vijf jaar investeerde Heineken al 220 miljoen in China. Naast de investeringen in China heeft de Amsterdamse brouwer plannen voor Cambodja, Vietnam, Birma, Thailand en India.

De markt voor bier in Azië groeit razendsnel. Gemiddeld groeide de markt er in de afgelopen vijf jaar 50 procent, aldus Vuursteen. In sommige markten werd zelfs een groei geregistreerd van 200 procent. De Chinese markt is gezien deomvang de interresantste. Na de Verenigde Staten en Duitsland is China met een jaarlijkse consumptie van 100 miljoen hectoliter de derde biermarkt ter wereld. Volgens Vuursteen groeide de Chinese consumptie vorig jaar met 20 miljoen hectoliter, vergelijkbaar met de totale jaar-consumptie in Frankrijk.

De introductie van Heineken op de traditioneel moeilijk toegankelijke Duitse biermarkt loopt redelijk, aldus de Heineken-directie. In een jaar tijd heeft Heineken een distributienet opgebouwd met driehonderd horeca-verkooppunten. Heineken bouwt zelf stap voor stap aan een distributiekanaal. Het is, zegt Vuursteen, een kwestie van lange adem en veel geld voor promotie van het merk. Vuursteen trok dan ook de optimistische verhalen van de Grolsch-directie over vorderingen van die brouwer op de felbegeerde Duitse markt in twijfel. Grolsch gaat ervan uit via partner Brau und Brunnen binnen een paar jaar in 6000 Duitse horeca-gelegenheden verkrijgbaar te zullen zijn. Vuursteen wees erop dat Grolsch een van de vele merken zal zijn in produktportefeuille van de Duitse drankengrootmacht. “Na iedere opening moeten wij er een schep geld achteraan gooien”, aldus Vuursteen over Heinekens activiteiten in Duitsland. “Wat dat betreft wens ik mijn collega's in het oosten van het land alle sterkte toe.”

Met flessenfabrikant Vereenigde Glasfabrieken in Schiedam heeft Heineken inmiddels een schikking getroffen over de vergoeding van de schade ontstaan door glasscherven in flessen bestemd voor de export. Na de vondst van de scherven moest Heineken ruim 15 miljoen flessen uit de handel nemen. Heineken stelde leverancier Vereenigde Glas destijds onmiddellijk aansprakelijk voor de schade die “enkele tientallen miljoenen guldens” bedraagt. Vuursteen wilde niet op de details van de regeling ingaan. Vereenigde Glas is nog in onderhandeling met zijn verzekeringsmaatschappij over de afwikkeling van de zaak. De flessenfabrikant blijft leverancier van Heineken.