De nieuwste wasserettes zijn hip; Er gaat niets boven 'love in the laundry'

Dat wasmachines kunnen verleiden en verlokken, weten we sinds de spijkerbroekenreclame van Levi's en "My beautiful Laundrette'. In Nederland zijn wasserettes "nieuwe stijl' nog maar van recente datum. Op de kadans van een cowboy-lied een wasje draaien.

The Clean Brothers: Kerkstraat 56, Amsterdam. Dag (ook zondags) 7-21u. Strijk- en stoomservice (andere tijden). J. van Lennepkade 179, Amsterdam. Ma t/m vr 8-20u, za 8-17u. Westerstraat 26, Amsterdam. Dag (ook zondags) 8-20u. Strijkservice (andere tijden). Prijs voor 5 kilo wasgoed: ƒ 7,50 (selfservice) en ƒ 12,50 (service).

Wasserette Rozengracht, Rozengracht 59, Amsterdam. Ma t/m wo en vr t/m zo 11-20u. Strijk- en wasservice voor dekbedden, slaapzakken, jassen etc. Prijs voor 5 kilo: ƒ 7,50 (selfservice), ƒ 10,50 (service zonder vouwen), ƒ 12,50 (service met vouwen).

Wassalon Nieuwmarkt, Monnikenstraat 8, Amsterdam. Ma t/m vr 8u30-19u, za 9u30-18u. Prijs voor 5 kilo was: ƒ 10,- (service), ƒ 13,50 (service met vouwen).

Wasmachine-bezitters lopen er vaak gedachteloos langs, maar wie zonder wasapparatuur door het leven gaat, brengt er heel wat verloren uurtjes door. Toch nodigen veel wasserettes niet uit tot langdurig verblijf. Gebladderde letters op de winkelruiten, groezelige vitrages, een assortiment pastelkleurige maatbekers, jaren zestig-stoelen en een norse eigenaar die in de hoek zit te brommen.

Maar de laatste jaren zijn er in Amsterdam enkele wasserettes "nieuwe stijl' in het straatbeeld verschenen. Ze overtreffen nog net niet het verleidelijke chroom van de wasserette uit de beroemde spijkerbroeken-reclame waarin een stoere jongeman zich van zijn Levi's ontdoet. Ook zullen de klanten van deze wasserettes niet snel Daniel Day Lewis, de ster van My Beautiful Laundrette tegen het lijf lopen. Maar de verzorgde, vaak strakwitte inrichting, moderne machines en jong, vriendelijk personeel zorgen voor een duidelijke upgrading van het wasserette-vak.

De Engelse journalist Paul McManus wilde in 1985 zijn was laten doen in een traditionele Amsterdamse wasserette. Hem werd op zijn Mokums te verstaan gegeven dat als hij zijn eigen wasje niet wilde draaien, hij maar moest ophoepelen. Hoogst verbaasd over dit gebrek aan dienstverlening besloot McManus samen met zijn broer een wasserette te beginnen. Nadat hij contact had gelegd met wasmachine-fabrikant Electrolux kon de eerste vestiging van de Clean Brothers aan de Jacob van Lennepkade worden geopend. Voor het runnen van een wasserette zijn namelijk geen diploma's nodig. Zes jaar later hebben de Brothers drie zaken, herkenbaar aan het uithangbord: een wasmachine met gele vleugeltjes. Volgens McManus ligt de oorzaak van zijn succes in “vriendelijke werknemers, investeringen in dure apparaten en de inrichting van de vestigingen.”

Toen Adel Shousha, de eigenaar van wasserette Rozengracht, zich twee jaar geleden op de markt ging oriënteren, had hij dezelfde ervaringen als McManus achter de rug. Hygiëne vindt hij erg belangrijk in zijn blauw-wit geverfde zaak. “Ik heb aparte wasmanden voor vuile en schone was. Voor het sorteren van vuile was gebruiken we handschoenen. Zes tot zeven keer per dag dweil ik de vloer. En er mogen geen honden in mijn zaak komen. Ik probeer speciaal te zijn door veel aandacht te besteden aan het vouwen van de schone was.” Niet alleen de hygiëne, ook de clientèle van zijn kersverse zaak was twee jaar geleden voor verbetering vatbaar. “Omdat de wasserette jarenlang een selfservice-zaak zonder toezicht was geweest, hingen er voornamelijk junks en criminelen rond - die soms niet eens de was kwamen doen.”

Frank en Amanda van de Clean Brothers-vestiging in de Jacob van Lennepkade krijgen van alles over de vloer: “Studenten die geen ruimte hebben voor een wasmachine, oude dametjes die urenlang met elkaar zitten te babbelen, bordelen die iedere week zo'n twaalf volle tassen brengen. Het is soms niet te geloven wat mensen in hun vuile was laten zitten, messen, kogels, drugs en geld. We geven altijd alles terug. Laatst gaven we iemand 35 gulden terug, die man was zo blij dat hij vervolgens een champagnefles van 50 gulden voor ons kocht. Daarnaast is dit de perfecte locatie voor romantiek, er gaat niets boven love in the laundry.”

Frank en Amanda's vestiging is een uitzondering op de andere Clean Brothers-zaken die er spic en span uitzien. Zijn het de honderden casettebandjes met country-muziek, de doos vol cd's, het gasmasker voor vuile sokken, waardoor de klanten zo trouw terugkomen? Of is het dartbord achterin de zaak ("voor de verloren uurtjes') of de jonglerende werknemer daar debet aan? Frank: “We verliezen eigenlijk alleen maar klanten als ze een wasmachine kopen. En dan komen ze vaak nog even afscheid nemen, soms zelfs met een cadeautje. Sommige klanten blijven hier gewoon komen nadat ze zijn verhuisd. Mensen vinden het fijn als er altijd iemand in de zaak is die de boel in de gaten houdt. Ze kunnen hier gewoon hun was in de machine gooien en daarna even gaan winkelen.”

Wie zich de moeite van selfservice wil besparen, kan voor één of twee gulden meer terecht in wassalon Nieuwmarkt. De frisogende, witbetegelde zaak van Jan den Hartog bevindt zich midden op de Wallen. Den Hartog: “We krijgen hier voornamelijk was van de meisjes, naburige cafés en studenten uit de buurt. Het is echt een dorp in een stad. We hebben het altijd druk, of het nu zomer of winter is, want mensen die hier werken verdienen hun geld heel makkelijk en laten de was liever doen.”