Michelin zakt weer in rode cijfers

Het Franse Michelin, de grootste bandenfabrikant in de wereld, is vorig jaar opnieuw diep in de rode cijfers geraakt door de sterke vermindering van de autoverkopen in Europa. Het bandenconcern meldt een verlies van 3,67 miljard franc (1,2 miljard gulden) na een kleine winst van 79 miljoen franc in 1992. In 1991 was er een negatief resultaat van 699 miljoen franc.

Michelin raakte in de tweede helft van 1992 al in de rode cijfers. Het forse verlies over het afgelopen jaar was voor het overgrote deel toe te schrijven aan een voorziening van 2,64 miljard frank voor een tweejarig programma voor kostenbeperking. Het bedrijfsresultaat daalde vorig jaar van 4,25 miljard franc tot 2,01 miljard franc (660 miljoen gulden). In de tweede helft van 1993 is een duidelijke verbetering opgetreden. Het bedrijfsresultaat bedroeg toen 1,27 miljard franc tegen 793 miljoen franc in de eerste zes maanden.

De omzet verminderde vorig jaar met 5,3 procent van 66,8 miljard franc tot 63,3 miljard franc (20,8 miljard gulden). In het eerste kwartaal van dit jaar liet de omzet een duidelijke groei zien op de belangrijkste afzetmarkten. Nu de autoverkoop in een aantal landen in Europa weer aantrekt en de prijzenoorlog op de Amerikaanse bandenmarkt is geluwd, gaat het weer de goede kant op, aldus Michelin.